Lunchen på Stenstugu & Glad måndag

Det blev en riktigt trevlig söndagpå Stenstugu igår och som vanligt smakade maten mycket bra. Eva hade gjort en god pasta och så fick vi rabarberpaj med vaniljsås och färska jordgubbar till efterrätt.

En härlig pasta
Det bästa farmor har ställde hon på bordet
När det var dags för efterrätt ville farbror Gaetano inte ha någon, så han tog över Alba
Lilla familjen har slagit sig ner i skuggan
Efter maten gick Claudio ut till Bosse och hjälpte till med vedklyvningen

När jag kom hem tog jag min krysstidning och gick ut och satte mig på framsidan i solskenet ett tag och fick mig en pratstund med några grannar också, men det blev i varmaste laget, så jag tog tidningen med mig och satte mig vid köksbordet i stället. De är så mysigt i köket nu på eftermiddagarna när solen flödar in.

Det var skönt att vakna i morse, för jag har gått vilse i Gaggi i natt. Gaggi, är orten på Sicilien där Eva o Claudio har bott och där de ännu har ett hem kvar. Jag var ute tillsammans med några, vilka de nu var, men helt plötsligt var jag ensam och mobilen var borta. Jag irrade runt och letade och kom längre och längre bort och kände inte igen mig alls. Jag frågade dem jag mötte om de visste var Via Roma 7 ligger, men det fanns ingen som visste det. Hade jag fel adress kanske? Så träffade jag på en man, som inte hade några armar, men han talade i alla fall svenska. Fast inte heller han kunde hjälpa mig. Det var onekligen skönt att vakna. En timme och fem minuter påstår Fitbit att jag har befunnit mig i drömmarnas land.

Det är en solig och fin måndagsmorgon med nästan 20º och jag har varit ute en vända med vattenkannan och då fick jag se……

….att de första tomaterna är på gång och det måste man ju var glad över.

Glad måndag!

12 reaktioner till “Lunchen på Stenstugu & Glad måndag

  1. Vilken härlig lunch det blev och så god mat dessutom. Mysigt att träffa lilla Alba också.

    Man kan verkligen röra till det i drömmarna och då är det en lättnad att vakna tycker jag.

    Önskar en fin start på den nya veckan och en glad måndag!

    Kram

  2. Så mysigt med en familjelunch med god mat och trevligt umgänge! Så stor lilla Alba redan är, det går fort i den åldern! Väldigt söt liten flicka!

    Måste gå ut och kolla mina tomater, men jag har inte ens sett några blommor på dem…

    Ha en bra dag, kram, Monica

    1. Alba är jättegullig och utvecklas enormt mellan gångerna jag träffar henne. Hon har en duktig mamma som kan konsten att få henne engagerad.
      Kram

  3. Barnbarn kallas ju livets efterrätt, eller barn överlag? 🙂

    Oj, redan blommor på tomatplantorna!

    Där de klyver ved ser det ut som om personen i blå blus använde skjutvapen! 🙂

  4. Nu måste jag väl leta upp en tomatplanta i morgon! En så härlig dag du hade med god mat och fint sällskap, dessa små människor är allt bra fantastiska. Jag tittade i går på en liten tös i bekantskapskretsen, hon har nyss börjat krypa och att se de små händerna när hon tog sig fram, så fint.

    1. Lilla Alba är verkligen näpen och nu vänder hon sig själv och ligger än på mage, än på rygg. Det dröjer nog inte så länge tills hon börjar krypa. 🧡

  5. Usch vilken dröm, jag förstår att det var skönt att vakna från den. Varför drömmer man så egentligen?

    Så fin lunch med familjen, och lilla Alba också, på lördag ska jag få träffa mitt yngsta barnbarnsbarn Bosse igen.

    Vad långt din tomatplanta har kommit, snart får du egna solvarma tomater, mums!

    Ja det var varmaste laget att sitta ute i solen igår, idag svalkar blåsten.

    Kram

    1. Man kan verkligen fråga sig varifrån alla knasiga drömmar beror på.
      Hoppas du får en mysig stund med Bosse!
      Tomaterna artar sig verkligen. Kram

Lämna en kommentar