Människans bästa vän och Glad måndag

Det blev verkligen en härlig söndag igår, för äntligen fick vi känna på lite vårvärme och när jag kom hem från Sicklings satte jag mig ute i kökshörnan med en kopp kaffe och bara njöt. När jag sedan gick och la mig vid halvelva-tiden var det fortfarande 14º ute.

Ny vecka och dags för Klimakteriehäxans måndagsutmaning, som i dag ska handla om hundar, människans bästa vän.

1. Mitt första hundminne: Min småskollärare Helena hade en hund, Bonnie. Bonnie var en jakthund och levde mellan jakterna sitt liv bunden vid en hundkoja. Jag älskade Bonnie och brukade få gå ut och gå med henne och ibland tog jag med henne hem. Mamma brukade bada henne, för av den där vistelsen i hundkojan blev hon full av ohyra och efter badet brukade det bli ett tunt lager av loppor och löss i badkaret. Det var synd om Bonnie!

2. Filmhund som stannat kvar: Främst filmerna om Lassie, som hade premiär redan 1943. De filmerna fick vi fick gå och se på Klintebion. Just nu på tv, är det schäfern Rex som är favoriten.

3. Bokhund som stannat kvar: Jag kan inte komma på någon….

4. Den hunden glömmer jag aldrig: Taxen Ruff, som jag skrivit om förut, bland annat när det var selfie om hudjusr. Han var världens bästa julklapp.

5. Berätta en egen liten hundhistoria! Jag var på Sicilien hos Eva och Claudio i Gaggi. De hade en liten shih tzu på den tiden, som hette Molly och jag skulle ta med henne ut på en promenad. Nerför trappan kom hon, men så fort vi kom utanför dörren nekande hon att gå. Jag lockade och drog, men ingenting hjälpte, det var bara att gå in med henne igen. Hon litade uppenbarligen inte på sin ”svenska mormor”.

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en … Det var svårt, men kanske en collie av någon slag.

Det är skapligt varmt i dag, och när jag gick till uteförrådet för att hämta en sak, måste jag ju ta ett foto av den här rabatten, för i dag är det ju dags för den glada månadsbilden. Den rabatten gläder oss från tidig vår till sen höst. Tack för det Yvette!

Glad måndag!

27 reaktioner till “Människans bästa vän och Glad måndag

  1. Hoppas du får fler tips om bokhundar – det finns rätt många faktiskt, och många älskansvärda. Om vovven som inte ville promenera med dig: hundar har ofta väldigt bestämd vilja, även om man brukar säga att det mest är katter som gör som de vill.

  2. Så skönt att ni äntligen fick lite vårvärme! Det var varmt här också, men det blåste så mycket att det inte var så skönt i alla fall!
    En ”bokhund” jag minns väl är taxen Max i Pelle Svanslös-böckerna. Han hade blivit av med ena örat och för att inte visa det, så gick han alltid med den sidan mot husväggarna. Pelle hade ju blivit av med sin svans, så dom två kände sig lite befryndade!
    Vilken vacker rabatt du visade och en jättefin pingstlilja!
    Ha det gott, kram, Monica

  3. Alla hundar har det dessvärre inte bra men både du och din mamma gjorde en fin insats för Bonnie. Ruff har du skrivit om ja och jag vet att hon var uppskattad. Ha ha, nästan lite lustigt att svenska mormor inte dög, jag menar du är verkligen djurvan!

    När det gäller bokhundar tänker jag bland annat på Tim i ”Femböckerna” men det finns garanterat många fler.

    Vilken vacker rabatt så jag förstår att den är till glädje och uppskattad.

    Önskar en glad måndag nu!

    Kram

  4. Kul ämne om hundar även om jag är en kattmänniska. Jag tycker om att gulla med andras hundar! Men att ha hund är krävande, passar mig inte nu.

    Vilken fin rabatt, den blev jag glad av! Kram!

  5. Det var som en sommardag här också igår, så skönt!

    Stackars Bonnie, men det var ju oftast så med jakthundar.

    I min familj har det alltid funnits hundar så jag har många minnen, lite lustigt är det allt att jag just igår, kom att tänka på ett från längesen. Vi åkte från havet där vi tillbringart dagen med sol och bad, på hemvägen stannade vi i skogen och plockade blåbär, och när vi kom till stugan fattades en av hundarna så mor fick åka tillbaka och där satt hon snällt och väntade på samma ställe som vi varit på.

    Filmhund får bli deckaren Turbo.

    Bokhund måste bli Moffhunden, om en hund som fanns på ett pensionat pappa bodde på en sommar, mor skrev och ritade en bok om Moffhunden till oss barn.

    Varje hund som funnits i mitt liv har sin plats i mitt hjärta och jag minns de alla som speciella, så jag glömmer ingen av de någonsin.

    Om jag varit hund skulle jag nog varit en terrier, kaxig och orädd utanpå, liten och osäker inuti.

    Den rabatten är jättefin, jag blir så imponerad när jag ser dessa rabatter som svämmar över av färg från vårens lökväxter.

    Ha en fin start på veckan, kram

    1. Vilken fin hundhistoria du berättar. Hundar är verkligen helt fantastiska!
      Det här är nog Odvalds vackraste rabatt just nu och Yvette lägger verkligen ner sin själ i skötseln av den.
      Kram

    1. Och jag som har så positiva minnen av collies, både border och andra.
      Då är det tydligen fler än jag som glömt taxen Max! ♥

  6. Vackra blommor gör oss glada, vare sig det är måndag eller nån annan dag 🙂 Tack för bidraget, och roligt att läsa om bloggvänners hundminnen. Jag hakar inte på denna vecka – men ibland är jag med. Lassie minns man ju från tv, och den hund jag själv haft och vänners hundar ❤

  7. Det finns så många sorters hundar, men narcisser är också väldigt olika. Den du tog bild på är helt underbar, jag gick nyligen i Slottsträdgården i Malmö och där fanns hur många varianter som helst, så vackert. Just nu är den hund jag är mest engagerad av min yngstes sons lilla valp, han skickar bilder och jag förstår att (alltför) många kommer fram när de är ute!

  8. Rex där har jag sett några gånger, smart hund det där.
    Hade ju hund som liten men numera är det bara katter i hushållet, får väl se hur det blir när jag blir pensionär, söta är de hur som helst.

    Ha det bäst nu och trevlig valborg. 🌹

Lämna en kommentar