Fem roliga frågor

Det är en solig och fin fredagsmorgon och jag har suttit ute och druckit morgonkaffe för första gången i år och när jag ändå satt där i solskenet passade jag på med lite nagelvård också. När jag satt där och tittade ut över den daggvåta gräsmattan kunde jag inte låta bli att se vilken artrikedom det är där i år.

Det är i och för sig ingenting att skryta med, för vad jag förstår beror det på att gräsmattan är vanskött, men jag kan ändå inte låta bli att glädja mig åt alla violer, tussilago och penséer i olika färger som tittar upp både här och där. Det är tur att det inte är aktuellt med gräsklippning på ett tag.

I den ena rabatten blommar ormögat så vackert

Här kommer mina svar på elisamatildas roliga fredagfrågor som i dag har temat Roliga frågor:

1.Vad kommer spela mest roll när du blir 80? Jag är 80+ och har upptäckt att hälsan är det allra viktigaste, i och för sig är det inte någon ny insikt, men den har förstärkts.

2.Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka? Jag har en gammal synd i det fallet. Jag var inackorderad i Visby första året jag gick på läroverket. På en biograf fick det en film med Mario Lanza och den såg jag kväll, efter kväll, för han fick mitt 14-åriga flickhjärta att smälta. Till slut fick jag låna pengar till biobiljetter och jag har en otäck känsla av att jag inte betalade tillbaka allt.

3.Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig? Jag fixar själv, men ibland måste jag be om hjälp och då finns det både barn och barnbarn som ställer upp.

4.Vad var din favoritleksak som barn? Nallen Margareta och här ligger hon med nosen i vädret i den hemsnickrade docksängen.

5.Vilket är det konstigaste djuret? Det finns många konstiga djur och fula djur, näsapor och bältdjur t ex, för att inte tala om vandrande pinnar.

Trevlig fredag!