Selfie om kosläpp o ”Anna och Idioten”

Gårdagskvällens solsken, som fick mig att jubla av glädje, är ett minne blott och i dag är det mulet och blåsigt igen. Jag har varit en tur till Hemse vårdcentral och fått ett ”putt” i armen igen. Vi över 80 ska tydligen fortsätta vaccinera oss mot covid varje halvår och nu var det dags.

På vägen dit småregnade det, men det blev som tur var inte så långvarigt och när jag kom fram var det uppehållsväder igen. Det var svårt att få parkering, men jag avvaktade lite, för folk kom och gick, så rätt vad det var backade en bil ut och jag kunde överta den platsen.

Måndag är det ju och dags för en selfie:

Vilket trevlig tema Klimakteriehäxan valt den här veckan. Kosläpp hör verkligen våren till och många kosläpp har jag varit med om.

1. Den fetthalten ska ”min” mjölk ha:  Jag köper alltid mellanmjölk, 1,5 %.

2. Den osten vill jag ha: Prästost, 31%, mellanlagrad och skivad.

3. Den ”mjölkmaten” är en favorit: Kan pannkakor räknas som mjölkmat, i så fall väljer jag det.

4. Den yoghurten serveras hos oss: Jag äter aldrig yoghurt.

5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? Jag har gett smeknamn till en och annan favoritko, men de flesta av dem fick bara ett nummer.

6. Har du något ko-minne? Jag har otroligt många kominnen efter att ha jobbat i lagården med dem morgon och kväll, varje dag i veckan i över 20 år. De som följt mig länge kommer nog ihåg en hel del historier jag berättat om ”Anna och Idioten”.

Nu blir det riktig konostalgi, men du kan ju hoppa över stycket om du vill:

Anna och Idioten var två riktigt motsatser, både till sätt och utseende, men väldigt goda vänner. Gick Idioten och drack, följde Anna med, även om hon inte drack själv. Idioten fick sitt föga smickrande namn, för att hon var väldigt korkad. På sommaren tog vi in dem i ladugården för mjölkning och alla de andra korna gick direkt var och en till sitt bås, men Idioten kunde gå in genom den ena dörren, spatsera lugnt idisslande tvärs genom hela ladugården förbi alla bås, och ut genom den bortre dörren. Hon var stor och vacker, men mjölkade inte speciellt bra, medan hennes kompis Anna var en liten kossa som gav mycket mjölk.

En gång när korna skulle flyttas till en ny beteshage lyckades Idioten komma på fel sida om ett stängsel, hon var ensam på den sidan och på den andra gick hela flocken inklusive Anna. Men Anna upptäckte att något var fel och vände och gick tillbaka och då följde ju Idioten med henne tills de kunde mötas på rätt sida om stängslet och med svansarna i vädret satte de av efter de andra som hunnit en bra bit.

Anna var min älsklingskossa och hon fick ett väldigt sorgligt öde. Vi hittade henne liggande död ute på betet. Hon hade förmodligt ätit för mycket av det späda gräset och fått trumsjuka eller något annat.

Trevlig måndag!