Höststorm / Fem en fredag på en lördag

Det blåser hemskt i dag, fast storm är väl kanske att ta i, men SMHI har gått ut med en kulingvarning för vindar mellan 18 och 24 m/sek och färjan från Visby till Nynäshamn blir 20 min försenad.

När jag kom ut i köket i morse fick jag se att grannens ena plaststol blåst iväg och solcellslampan som stått i krukan också.

Nu har jag varit ute och ställt stol och lampa på plats igen och samtidigt tömde jag regnmätaren. 7 mm har vi fått sedan igår morse och det har jag rapporterat in till Regnkollen Gotland. Det var absolut inte trevligt ute, så det blir ännu en innedag.

Fredagsfrågorna blev en dag försenade för Elisamatilda tog fel på dag och la ut dem först igår kväll, men det går väl lika bra i dag och jag fixade ju ett inlägg igår i alla fall. Här kommer de och i dag handlar det om Planer.

1.När planerade du senast något av typ fest eller event? Någon fest eller event kan jag inte komma på, men jag var ju nyligen på Sicilien och inför den resan var det ett väldigt planerande.

2.Är du den som gärna organiserar aktiviteter? Njaa, jag är inte så bra på det, men mina barn är desto bättre organisatörer, en förmåga de ärvt efter sin far.

3.När har du nyligen upplevt plötsligt ändrade planer? Jag fick kallelse till tandläkaren, men ett återbud dagen innan.

4.När planerade du något som sen fick dig att känna ”aldrig igen”? Jag planerade en lättlagad lunch och gick till Konsum och köpte en paj.

Den köper jag aldrig igen.

5.Vad har du för planer i oktober? I morgon ska vi fira Gaetanos årsdag på Stenstugu och på kvällen ska jag gå på bio och se Kyssen. Längre fram ska jag på ett besök på vårdcentralen för provtagning, vi ska ha ett månadsmöte med SPF och oktober avslutas med Zoom-möten två dagar i rad och en Tipspromenad arrangerad av RK/Kupan.

Trevlig lördag!

23 reaktioner till “Höststorm / Fem en fredag på en lördag

  1. Här blåste det rejält i natt men nu har det avtagit lite i alla fall.

    Tänk så lustigt! Min bild av dig är att du är en bra organisatör men där har jag tydligen fel 😀

    Den sortens pajer är tyvärr inte roliga alls. När man äter degen känns det som om man tuggar på papper och fyllningen är inte roligare.

    Önskar en god lördag nu!

    Kram

  2. Ja fy vad det blåser, igår insåg jag att det är dags för mössa och de tunna vantarna nu.
    Planera, det gör jag för det mesta, annars blir det kaos i huvudet och jag blir sittande, ändrade planer gör mej stressad.
    Ha en fin Lördag,
    kram

  3. Så det blåser hos er fortfarande? Här har det, efter 2 dagars rejält blåsande, blivit fullständigt vindstilla idag!
    Organisera är jag ganska bra på, men det var länge sedan jag hade något att organisera…
    Visst blir man oftast besviken på s.k. färdigrätter man köper. Vi har nyligen haft ost- och skinkpaj (jag) och köttfärspaj (K) och de var verkligen inga höjdare.
    Så mycket aktiviteter du har framför dig i oktober, trevligast blir nog kalaset för Gaetano (har paketet kommit tillrätta?)!
    Ha en fortsatt fin helg, kram, Monica

    1. Jag längtar verkligen efter en dag utan blåst.
      Nej paketet är på väg till Stockholm igen för ett nytt sorteringsförsök. På tisdag ska det finnas för avhämtning på Konsum i Klintehamn. Gaetano får nöja sig med ett grattiskort i morgon.
      Kram

  4. Ja, det har blåst här också, inte superstorm men rejält. Mot sydvästra Finland, i grannstaden Kotka, var det värre har jag förstått.
    Du har fullt upp i oktober, bra! Då går tiden fort mot en ny vår (men det är ju nog långt dit).
    Och den där pajen tror jag att jag minns, arkivbild? Du skrev en gång om att det är nåt du aldrig köper/äter igen.

  5. Tråkigt med blåst. Nu är hösten här med svalare väder men ännu ingen frost.
    Kramar från oss

    1. Ännu har vi sluppit frost, men det var inte långt därifrån. Hoppas att vi ännu kan få några varma fina dagar. Kramar till er!

  6. Då har du ju planer i alla fall. Jag har bara en plan och det är att åka till ögonavd i Östersund och få en spruta i ögat. Här stormar det och det har snöat inatt. Jag oroar mig för att båten har slitit sig och åkt iväg och att gamla björken ska ramla på huset inatt när stormen tagit ännu värre fart.

    1. Jag har också tanke på våra björkar på Stenstugu. En föll häromåret i en storm och det är väl risk för flera av dem. De är ju gamla.

  7. Läser om allt du har att göra i oktober. Det är bra det. Att ha noll på agendan är inget kul. Men går ju också att hoppa på spontana grejer.
    Håller med om att färdigpajer är torra. Däremot kan jag någon gång köpa Dafgårds färdigrätt, de är OK. Dafgårds gör också ”flygplansmat” och det har jag smakat nån gång då de haft utförsäljning i butiken där.
    Lördagskram!

    1. Ja visst måste man få vara lite spontan också!
      Jag har en färdigmat som jag gillar och det är Dafgårds Chicken Panang. Den köper jag ibland när jag vill göra det lätt för mig.
      Kram

  8. september brukar vara en aktiv månad men i år blir nog oktober strået vassare. tyvärr har det blivit mycket kallare. blåser gör det också vilket ju inte förbättrar saken. ser inte fram emot att börja bylta på mig kläder

  9. Trist att pajen inte var god, men nu vet du ju det 🙂 Lite planer framför dig i oktober, det är förhoppningsvis roliga saker så du har att se fram emot. Min kalender är ganska tom, det behöver jag just nu.

  10. Det är ju stormar som ställer till det, man får knyta fast allt man har ute antar jag, hujeda mej.
    Den pajen har jag provat, instämmer i det betyget du gett, hujeda mej…..igen.

    Ha en fin söndag Ingrid.

Kommentarer är stängda.