De italienska damerna / Sista september

Det blev en riktigt trevlig eftermiddag i Visby igår och paraplyet fick jag ingen användning för, men det var inte lätt att få något foto på de italienska damerna, så det jag tog är lite suddigt. De rör sig ju så fort!

Sista september har Helge namnsdag, så grattis till alla med det namnet, som väl inte är så vanligt längre.

Enligt Wikipedia fanns det år 2014 bara 2224 personer som hade Helge som tilltalsnamn och ännu ovanligare lär det väl han blivit sedan dess.

Pappa hette Helge och äldste sonen är döpt till Bo Helge och ena systersonen heter Haroun Helge, så namnet lever kvar i släkten i alla fall.

Grattis på Helgedagen Bosse och Haroun!

Flera minnen från gången tid:

Jag fick låna en gammal bok med tidningsurklipp som vår gamla skohandlare Hans Nyberg samlat under sin aktiva tid som idrottsman och i den finns det klipp och anteckningar från 1946 och fram till 1951. I slutet av boken finns det en notering om att Klintehamns IK vunnit Centalserien i fotboll 6/6 1951 och jag letade i ”Åke-lådan” och hittade hans medaljer från vinsterna i Centralserien år 50-51 och 51-52, för han var inte bara ishockeyspelare, han var duktig på fotboll också.

Sista lördagen i september är det enligt tradition höstmarknad i Klintehamn och så också i år. Nu ska jag uppdatera det här och sedan ska jag gå ut en sväng och se vad knallarna har att bjuda på i år. Det blåser lite kyliga vindar, men solen lyser i alla fall.

Trevlig lördag!

16 reaktioner till “De italienska damerna / Sista september

  1. Så roligt med marknad. Här regnar det idag så jag får väl hålla mig inne. Folktomt överallt tyvärr.

  2. Smörgåstårtan ser ut att smaka bra.
    Damerna är inte lätta att få bild på.
    Kramar från oss

  3. Kommentaren försvann, provar igen!
    Så trevlig dag du fick, och bra beslut att ta med paraply så regnet höll sej borta. Fina Italienskor, de har väl gott om energi för att försvåra fotografering.
    Hoppas du får en en fin marknadsdag
    Kram

  4. Aha, de två italienska damerna var hundar! Då fick du inte öva på din italienska…
    Roligt när namn lever kvar i familjen. Min pappa hette Gustav och jag har två dottersöner och två systersöner som fått namnet som andranamn. Nu är ju Gustav ett namn, som många fortfarande döper sina barn till; det har nog funnits sedan Gustav Vasa.
    Fint att du har en ”Åke-låda”!
    Ha det så trevligt på marknaden!
    Kram, Monica

    1. Ja visst är det roligt med släktnamn, men svärfar hette Adolf och Åke var döpt till Adolf Åke, något han inte gillade, så Adolf var det aldrig aktuellt att döpa fler gossar till.
      Kram

  5. En god smörgåstårta och två vackra fyrbenta damer!
    Jag tycker det är fint när namn går i arv. Någon Helge har vi dock inte haft i familjen. Helge är ett namn som inte gjort comeback i den yngsta generationen, inte än i alla fall.

    Kram och god kväll!

  6. Här är det marknad idag, i Solvarbo ett par mil härifrån. Men det blir nog inget besök av mig, jag gillar inte trängseln, för det brukar vara otroligt mycket folk där.
    Det var fina italienska damer! Smörgåstårtan såg inte så illa ut den heller.
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram/kicki

    1. Smörgåstårtan var jättegod. Marknader är inte något för mig heller, men en liten runda blev det ändå, Kram

Kommentarer är stängda.