AI / Klinterunda

Dagligt skrivförslag
Vilka ämnen skulle du vilja bli mer informerad om?

Det finns ett ämne som jag är väldigt nyfiken på och det är AI, Articifiell Intelligens, som ibland presenteras som det nya Internet. När jag började jobba på Payex andra omgången 1993 var internet nytt och vi uppmanades att försöka utforska det när vi hade tid över och jag fick gå på en endagskurs på Humanus för att lära mig mera om fenomenet. I dag är internet helt självklart och det är svårt att tänka sig en tillvaro utan det.

AI då? Jag såg ett program på teve där det klart framgick att inom t e x vården används det på många sätt och AI hjälper läkarna bland annat genom att ställa diagnoser och förutse sjukdomar genom att granska journaler.

Även vi wp-användare erbjuds hjälp av en AI-assistent med våra texter. Man kan få ett inlägg bearbetat på olika sätt.

Jag har provat funktionerna, men har aldrig använt mig av den där assistenten på något sätt. Varför då? Det känns som att fuska! Visst googlar jag och använder mig av Wikipedia om jag letar efter fakta, men att låta en robot rätta, förenkla, expandera eller sammanfatta min text? Nej så långt har jag inte gått ännu.

Fem en fredag hoppar jag över den här veckan, för elisamatilda ställer så jobbiga frågor i dag. Inte vet jag vad MacGyver improviserar? Fast jag kunde kanske ha frågat AI?

Det har varit en solig och fin fredagsmorgon, men nu börjar det mulna till, så det kanske var tur att jag gick ut på en promenad igår. Jag hade ett ärende till kiosken, så det fick bli en Klinterunda. Det var varmt och skönt, om än blåsigt, men den tunna långärmade jackan, som jag tog på mig när jag gick hemifrån, fick jag ta av mig och bära i handen.

Vid Torget tog jag en liten bänkpaus
De här skönheterna stod pakerade på ”ICA-parkeringen”. Det är bara det att det inte finns någon ICA längre.

Jag gick hem via Barkan och njöt av svalkande vindar och skuggan från de stora träden.

Trevlig fredag!