På skolbänken dag 2

Det var en mulen och blåsig onsdagsmorgon i dag och jag låg ganska länge, men jag borde ha gått upp tidigare, för jag hann inte klä mig innan dagens kurs började, men Kim Jonsson från Kronofogden ville jag ju lyssna på, så hon får ursäkta att jag satt i morgondress.

Det är många äldre som är skuldsatta och har ärenden hos kronofogden, totalt 390000 varav 50000 är pensionärer. Hon talade även om ekonomiskt våld, allt från att någon tvingas in i olagligheter, till att man fråntas rätten att ha tillgång till egna pengar. Kunskap, buffertsparande, rätt inställning till pengar och ett bra socialt nätverk kan göra att man inte hamnar i skuldfällan. Sedan pratade hon om begreppet Utmätning och Skuldsanering. Hon rekommenderade också att svårt skuldsatta pensionärer i högre grad borde ansöka om skuldsanering än vad som sker i dag.

09:20 – 09:35 rast och då passade jag på att ta en kopp kaffe, borsta tänderna och klä på mig.

Sedan var det Gabriella Hallbergs tur att prata om försäkringar. Hon rekommenderade deras webbplats Konsumenternas.se där det finns mycket information. Där finns också en ”klagoguide” om man behöver vända sig till sitt försäkringsbolag med klagomål. Hon gick igenom de vanliga försäkringarna och varnade bland annat för dyra produktförsäkringar, för hemförsäkringarnas skydd är alldeles tillräckligt. Enda fördelen med produktförsäkringarna är att man slipper självrisken. Efter en lång frågestund blev det rast.

10.20 – 10.25 rast

Bostadstillägg och pension handlade det om sen och det var Marcus Lindelius från Pensionsmyndigheten som stod för den programpunkten. Honom fick vi inte se, för hans kamera fungerade inte. Jag var mest intresserad av villkoren för bostadstillägg och en gräns är att man inte får ha mer än 19000:-/mån i total inkomst efter skatt och att man måste ta ut hela sin pension. Boendekostnad, familjesituation och den totala ekonomin påverkar. Det är en enkel ansökningsprocess och man kan gå in på Pensionsmyndigheten.se och kolla möjligheten och om den ger ett positivt utslag, kan man göra ansökan direkt på nätet och även anhöriga kan gå in och ansöka.

11:00 – 11:15 rast

Investeringsbedrägerier handlade den sista föreläsningen om. Michael Sandahl berättade om hur bedragarna kan gå tillväga. Vi har hört det många gånger, men det verkar som om det ändå behöver talas om det igen, för det är många som blir avlurade sina pengar. Huvudregeln man kan rätta sig efter är: Låter något för bra för att vara sant, är det oftast inte sant heller.

Kursdagen avslutades 11:45 precis i lagom tid för att laga till lite lunch. I dag avstår jag nog från eftermiddagspromenaden, för det är väldigt mulet och blåsigt.

Igår eftermiddag gick jag ut på en Klinterunda, för det blev soligt och fint, om än väldigt blåsigt. När jag kom till biblioteket gick jag in på galleriet och tittade på den aktuella utställningen. Det var tavlor av Petita Onne, tavlor i fluid-teknik och de var faktiskt rätt dekorativa. Jag har aldrig hört talas om Petita Onne, men jag har googlat och hon är en 75-årig kvinna boende i Klintehamn.

Trevlig onsdag!