Fem en fredag v 37: Teamövning / Praktfulla dahlior

Elisamatilda har varit på teamövning och plockat med sig några frågor därifrån och här kommer mina svar:

Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit? Pippi Långstrump, lika snäll som stark.

Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då? Inte så långt, men det skulle vara roligt att få uppleva Gotland under bronsåldern och kanske få veta vilka som är begravda vid Rannarve Skeppssättning, en fascinerande plats.

Vilket var ditt första jobb? Jag sommarjobbade i kiosk och ”hjälpte” faster Nanny på posten redan som 12-13-åring, men mitt första ”riktiga” jobb var som hembiträde hos vår provinsialläkare när jag var 17-18 år. Lönen: Vänligt bemötande, fri kost och logi och 150:-/månad.

Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med? Mark Levengood, han skulle nog få dem på gott humör.

Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja? Jag misstänker att alla smakar lika illa, men en vackert rosa skulle jag välja och försöka inbilla mig att den smakade hallon.

Det är lite mulet den här fredagsförmiddagen, men solen tittar ändå fram då och då. Jag ska ta en vända med dammsugaren och sedan en promenad ner på samhället. Läkaren på vårdcentralen tycker att jag behöver ett piller till.

Min granne Ruth har fantastiskt gröna fingrar och hon kan konsten att få dahliorna att nå nya höjder. Hon har givetvis ett knep….. Guldvatten

Trevlig fredag!

32 reaktioner till “Fem en fredag v 37: Teamövning / Praktfulla dahlior

  1. Jag skulle också svara Pippi Långstrump. Tycker det är en fantastisk karaktär. Äta krita skulle jag inte överväga men Miss T har gjort det när barnbarnen tappat på golvet. Hon verkar uppskatta smaken i alla fall 😉

    Vilka fantastiska dahlior din granne har! Då hoppas jag det extra pillret får god effekt. Kan tänka mig att ett vänligt bemötande betydde mycket för jag är inte säker på att alla hembiträden fick det.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

  2. Så roligt att läsa dina svar på fredagsfrågorna! Mitt första jobb var som barnflicka åt en 5-årig pojke några veckor en sommar…
    Mark Levengood gillar ju alla, så det hade varit ett säkert kort att skicka fram honom!
    Så det var ett piller till du behövde, det anade du ju innan! Sådana tar jag också, man får vara glad att det finns tabletter, som håller ens värden rätt!
    Ha en fortsatt bra fredag, kram, Monica
    P.S. Vilken odlar-granne du har! D.S.

  3. Gillar din nya header. Lite roliga frågor idag Har inte läst Astrid Lindgrens böcker men sett filmen om Pippi och den var bra.
    Kramar från ett soligt Rottne

  4. Pippi är det jag skulle välja också, jag skrattade när jag läste Mark Levengood, du har nog helt rätt, han skulle vara rätt kille att prata med.
    Men jisses vilka dahlior!!!
    Önskar dej ett fint avslut på veckan,
    kram

  5. Jag tänkte som du med kritan, men valde en annan färg, som du kan läsa om på söndag om du vill 🙂 Guldvatten är verkligen riktigt bra för plantor. Mark var ett bra förslag att låta utomjordingarna prata med. Trevlig kväll!

  6. Fantastiska dahlior! Hoppas det dröjer innan de ger upp. Nu hoppas vi att det nya pillret ger bra utdelning.

  7. Utomjordingarna skulle aldrig åka hem igen efter att ha umgåtts med Mark! De skulle stanna på jorden är jag säker på…
    Ja men så spännande att få en förklaring på det gamla mysteriet där på gotland!
    Ju fler svar jag läser desto fler Pippi hittar jag! Trevlig helg

  8. Jag har varit dålig på att kommentera hos dig och andra bloggar den senaste tiden, har varit för mycket som hänt kring mig, men jag har följt dig på semester, födelsedag och i vardagslivet. Nu hoppas jag det lugnar ner sig lite här.
    Kul med frågorna och svaren ovan. Jag gillar också Pippi, en fri människa som vågar leva som hon vill.
    Trevlig helg!

    1. ”Livet” måste ju faktiskt gå före blogg och kommenterade. Jag är glad att du läst i alla fall Lena. Kram och trevlig helg!

  9. Wow, vilka dahlior! Skulle inte tacka nej till dom måste jag säga. Fantastiskt vackra. Tycker det är intressant att fundera över vilka som är begravda på olika ställen och hur deras liv såg ut.

    1. Vi har alltid besökt kyrkor och kyrkogårdar när vi varit ute och rest. Det är om inte annat intressant hur sederna är. Ha en fin helg!

  10. Är kluven här, Emil eller Jonathan….får nog bli Emil iallafall.
    Ett piller till….jo….bäst att lyda kan jag tro.

    Ha nu en fin lördag Ingrid. 🙂

Kommentarer är stängda.