Chockad / Fem en fredag v22: Accessoarer

Brrr, det är kallt i dag! Jag var ute med vattenkannan i morse och fick nästan en chock. Det var svinkallt och nu mulnar det till också, det blåser och det är bara 9º. Vart tog sommarvärmen vägen? Jag har just tvättat vinterjackan och hängt undan den i klädkammaren för sommarförvaring, men jag kanske får plocka fram den igen? Det här var ett rejält bakslag!

Inte bara vädret har chockat mig, utan också ett brev från min bank. Jag bytte bank för några år sedan, eftersom jag hittat en annan bank för de dagliga transaktionerna. De erbjöd gratis bankkort och dessutom lite ränta. Jag hann inte mer än starta, så tog de bort räntan och igår kom ett brev att de fr o m 1 juli ska ta ut en avgift på 49:-/månad. Det blir ju nästan 600:- per år 🤬 alltså är det dags för ett bankbyte igen, för hos Svea Bank blir jag inte kvar.

Något positivt finns det som tur är också den här fredagen. I dag slog Kung Keno till och jag vann 60:- på en skraplott. Morsdagsskrapet har gått rätt bra tycker jag och ännu är det några lotter kvar och så gläder jag mig åt mina orkidéer som blommar så fint nu. Man får ta vara på glädjeämnena!

Här kommer mina svar på elisamatildas fredagsfrågot:

1.Vilka kläder skulle du kunna gå i en hel helg? Det beror väl kanske på årstiden, men något bekvämt och väl ingånget som jag gillar.

2.Förutom solkräm, hur skyddar du dig mot solen? Parasoll eller naturlig skugga.

3.Vad bär du med dig varje dag? Mobilen förstås och så…..

….mitt lilla silverhjärta, som talar om att jag äter blodförtunnande medicin. Det sätter jag runt halsen, så fort jag lämnar hemmet.

4.Har du klocka på vänster eller höger arm? På vänster.

5.Vilken typ av accessoar bär du oftast? Örhängen, Gotlandsringen på vänster ringfinger och min Fitbitklocka på vänster handled och så eventuellt en handväska eller kasse.

Trevlig fredag!

35 reaktioner till “Chockad / Fem en fredag v22: Accessoarer

      1. Jag började med waran, sen fick jag pradaxa och nu äter jag eliquiz. Silver hjärtat fick jag i julklapp av barnbarnen.

  1. jag vill gärna att det ska vara soligt om dagarna men jag utsätter mig inte för brännande sol. skugga och solhatt. sicken bank! rätt åt dem att du byter tillbaka! ha en fin helg!

  2. Så irriterande med banken men jag tycker det brukar vara så. De lockar gärna över kunderna men sedan kan det snabbt bli sämre villkor. Ett alternativ är att ringa dem och berätta att du byter igen om avgiften införs. Ibland tar det skruv, ibland inte.
    Här är det kalla morgnar men sedan så tar det sig under dagen.
    Klart att man har klockan på vänster arm! Höger skulle kännas helt fel.

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    1. Jag misstänker att de inte är intresserade av kunder som bara använder transaktionskonton och inte har några lån i banken. Här är det blåst och 11grader nu kl 12. Kram

  3. Usch, vad man blir arg och besviken när en institution som en bank har så fula knep för att locka till sig kunder! Om man ska lita på någon institution, så ska det väl vara en bank! Dåligt!
    Jag skulle också kunnat gå klädd i något bekvämt en hel helg, om jag skulle vara hemma!
    Här är det soligt och 19 grader idag.
    Ha en skön helg, kram, Monica

    1. Det låter skönt med sol och 19 grader. Här blåser det iskallt och är bara 11 grader nu kl 12.30. Kram

  4. Ser att det är lika torrt hos dig som hos mig. Jag tror inte jag har längtat efter regn så mycket som jag gör nu. Måste vara fruktansvärt jobbigt för bönderna. Men tvätten torkar snabbt när jag hänger ut den. Äntligen helt tomt i tvättkorgen!
    Kram från Ingrid

    1. Eva är bekymrad över hur hon ska hö till hästarna. Nu torkar vallarna bort. Vi får hoppas att snart kommer regn. Kram och trevlig helg!

  5. Vilken otrolig dålig stil av banken, en sån vill man ju inte gynna! Förr när vi hade firman på söder i Stockholm hade vi Östgötabanken som var otroligt bra. Sen blev den Danske Bank och då gick vi över till Handelsbanken och har haft det över 40 år och det har alltid fungerat perfekt för både firman och oss.
    Ja, man blev lite chockad av kylan idag och det jag inte gjorde igår utan sköt på tills idag – det fortsätter jag att skjuta på…
    KRAM-Susie

    1. Jag har mina huvudsaklige affärer i Handelsbanken, men tycker att det är smidigt att ha pension och månadstransaktioner i en annan bank. Jag hade ICA-banken i många år, men så föll jag för lockropen hos Svea Bank, dumt nog. Nu går jag tillbaka till ICA igen. Kram

  6. Tråkigt när banker ändrar sådant. Har ICA banken och är nöjd.
    Kul frågor och då vet jag lite mer om dej. Har ingen klocka numera och håller mej i skuggan. Det är fruktansvärt torrt så jag önskar regn.
    Kramar från oss

  7. Det var väldigt tråkigt och dåligt av banken! Hoppas du hittar en bättre bank. Jag har alltid fått betala för mina kort och internetbanken, men det kanske är annorlunda om en är pensionär? Det tycker jag det borde vara.

    1. Det är ingen skillnad på pensionärer och andra, men man blir förargad när man låtit sig lockas att byta bank med löften om 0:- i avg och så helt plötsligt ska de ha 600:-/år.

  8. Kallt här också, fast inte riktigt lika kallt. Men jag säger som du – vart tog sommaren vägen? Jag som ställde undan vinterkängorna häromdagen, fast snö ska det väl inte bli här. Och banker är knepiga, vi hade Ikanobanken när de började, men sen var de inte intresserade av såna kunder längre, så då gick jag tillbaka till SHB, som jag hade haft konton hos hela tiden. Jag orkar inte riktigt med bankstrul bara.

    1. Jag återgår till ICAbanken, där jag haft mitt transaktionskonto tidigare. Ikväll är det rätt soligt och fint här.

  9. Fina orkidéer. Här har det varit minusgrad i nättras och några tagetesplantor har frusit och fuchsian som jag planterade i rabatten ser inte något vidare ut. Vet inte om jag ska köpa några plantor och ha i blomlådorna. Tycker det är jobbigt att hålla på och vattna hela tiden om det inte kommer något regn.
    Trisslotten jag vann på korsordet i gratistidningen har ännu inte dykt upp trots en påminnelse från mig.Ska påminna en gång till. Dessutom kommer gratistidningen lite hipp som happ verkar det.
    Ha en skön helg.
    Kram

    1. Jag skulle vilja piffa till med lite sommarplantor, men känner att det räcker med att hålla det jag har vid liv.
      Förr kom ju gratistidningen på torsdagarna med morgontidningen, men nu kommer den med den vanliga posten och då blir det ju lite hipp som happ. Hoppas att du får din lott snart. Kram

  10. Det där med banker alltså, aningen giriga är de ju allt som oftast, inge kul, bara att leta upp ett bättre international, lycka till med det.

    Ha nu en fin avslutning av kvällen.

  11. En vecka med storm och nära nollgradigt. Lessen blir jag och det verkar aldrig ta slut. Inga blommor kan jag plantera ut och dom fryser till och med i växthuset.

    1. Det var frost här i morse, men jag tror att blommorna klarat sig här. Järnnätterna är på gång. Kram

  12. Nu blev jag nyfiken, så fiffigt att du har ett halsband med info om medicin du äter. Har du köpt den på eget initiativ och låtit gravera text eller finns de att köpa ”färdiga” Jag äter också blodförtunnande och har det angivet i mitt medicinska id på mobilen, men i en nödsituation kanske ingen bemödar sig om att leta i min mobil! Visst är det svalt och blåsigt, men vet du, jag klär på mig och njuter av promenaderna. För jag vet vem som blir sittande under en fläkt när sommarvärmen kommer…
    Trevlig helg

    1. Man får varningsbrickor på Ak-mottagningen om man behandlas med waran, pradaxa eller eliquiz, men det här graverade silverhjärtat som gäller just eliquiz hittade jag på nätet och önskade mig i julklapp.
      Trevlig helg själv!

      1. aha, tack för svar. Jag äter en annan blodförtunnande medicin, ingen av dem du nämnde.

  13. Banker är opålitliga, men se det positivta, de meddelade om ändringarna. Ja, var sjutton tog sommaren vägen? Idag har jag lite varmare och knappt någon vind.
    Grattis till ännu en vinst på morsdagslotterna.
    Ha en fin dag,
    kram

    1. Ja, det har du ju rätt i. Man får försöka se det positiva. Tack och ha en fin dag du också! Kram

Kommentarer är stängda.