Lasse Åberg 👍

Lasse Åberg kan man lita på och gårdagens Sommar i P1 var ren njutning, med trevligt och lättsamt prat och 100% bra musik och han avslutade sitt program på samma sätt som han avslutade vinterpratet i januari 2014 – genom att läsa En nunnas bön, som lär ska vara en 300 år gammal bön från Wells Cathedral i England. Sant eller inte? Men tänkvärd är den!

EN NUNNAS BÖN

Herre, Du vet bättre än jag själv, att jag håller på att åldras och att jag en dag ska vara gammal.

Avhåll mig från den fatala tron, att jag måste yttra mig i alla ämnen och vid alla tillfällen.

Befria mig från begäret, att jag skall ordna upp alla människors angelägenheter.

Gör mig tankfull, men inte dyster. Hjälpsam, men inte beskäftig.

Hjälp mig att inte repetera ändlösa detaljer. Ge mig vingar, som för mig till saken.

Försegla mina läppar angående mina krämpor och besvär. De tilltar och det känns alltmer frestande att älta bekymren.

Jag vågar inte be om ett förbättrat minne, men jag ber om växande ödmjukhet och mindre tvärsäkerhet, när mitt minne inte stämmer med de andras.

Lär mig den strålande läxan, att jag tar fel. Ibland.

Låt mig få förbli någorlunda angenäm. Jag vill inte vara ett helgon – somliga helgon är så svåra att leva med. Men en sur åldring är något av kronan på djävulens verk.

Ge mig förmågan att se det goda i oförutsedda sammanhang och att se talanger hos människor, där man inte väntade sådant.

Och, käre Herre, fast jag har en enorm livsvisdom och äger stor klokhet, låter jag ej detta komma andra till del.

Ty vet, Herre, jag vill gärna ha några goda vänner kvar till slutet.

AMEN

Efter att han läst bönen spelade Lasse Åberg som avslutning Freddy Wadlings Blott en dag, ett ögonblick i sänder. Det var så vackert så mina ögon tårades där jag låg i soffan och njöt av hans innerliga tolkning av den gamla psalmen.

Det blir inte lätt för dagens sommarvärd, Ellen Kraus, att leva upp till Lasse Åbergs program. Vi får se om det blir av att jag lyssnar på henne, för jag har lite att pyssla med de närmaste dagarna, men det är soligt och fint i dag efter två mulna dagar, så det vore ju läge för solstolen en stund i alla fall…..

Glad måndag!