För en gångs skull….

….blir det fotboll i bloggen. Det är ju lördag och då tycker lokföraren Nacka144/Åke att vi ska ”Hoppa på tåget”. Jag tänkte strunta i dagens uppgift, för fotboll är ingenting som jag är speciellt intresserad av.

Men så kunde jag ändå inte låta bli att titta i ett gammalt fotoalbum, där jag visste att det finns några gamla foton av laget där Åke var med och spelade i sin ungdom, KIK.

Åke är tredje man från vänster i bakre raden….
….och här ligger han på knä längst till vänster.

Tråkigt nog vet jag inte exakt från vilka år fotona är, men det skiljer nog rätt många år mellan det första och det andra. Jag känner igen samtliga spelarna, för de är alla kända klintekillar och jag måste säga att jag blir lite vemodig när jag ser bilderna. Lever någon av dem i dag??

Sen gick jag och tittade i Åke-lådan, där jag har en del som jag inte kunnat göra mig av med och där finns bland annat de här medaljerna från hans tid som fotbollsspelare. Vintertid var det ishockey som gällde och sommartid fotboll och när jag ser på ”gubbarna” i laget så var det många av dem som spelade både fotboll och hockey.

Åke älskade fotboll och ville alltid se när det gick några matcher på tv, men jag ska inte beklaga mig, för vi hade två tv-apparater, så det fanns alternativ för nig. Nu ”slipper” jag se på fotboll, men nog skulle jag hellre haft Åke kvar…….

Trevlig lördag!

16 reaktioner till “För en gångs skull….

  1. WOW vad trevligt Ingrid 🙂 Din Åke kunde ju ! Inte dåligt med medaljerna, då hade han kammat bra! KIK betyder ? Det var ju typiskt att det var två sporter på den tiden för de starka. Och hålla konditionen på max. Så mycket tevligt att du deltar med detta om Åke och tack för länken 🙂

  2. Vilken fin och personlig tolkning och så fina minne i form av både fotografier och medaljer. Din Åke verkade vara en riktig idrottskille på sin tid.

    Önskar en fin lördag. Här ösregnar det och sommaren känns så långt borta.

    Kram

  3. Jag skulle känt igen din Åke, även om du inte hade sagt vem han var på fotona! Han var sig lik, som han så g ut på äldre dar!
    Här har vi en gråmulen dag med regn då och då, så det blir innesittande för vår del. Jag är inte heller intresserad av fotboll, men det är ju inte mycket annat att se på Tv ikväll, så jag får väl hitta något på datorn.
    K har hemtjänst, som kommer morgon och kväll och det är jag så tacksam för! Vilka fantastiska människor! Vilket tålamod, trots ganska både slitsamma och obehagliga uppgifter!
    Det är en orolig tid, som jag hoppas ska bli lättare snart…
    Kram, Monica

    1. Här blåser det som attan, men det är rätt varmt i dag, så jag har varit ute på en Klinterunda. Fram mot kvällen lär det ska bli regn här också.
      Jag önskar dig allt gott Monica och hoppas att du får bra hjälp och stöd. Kram

  4. Nämen vilka fina minnen veckans tema gav dig! Både fotona och medaljerna måste ge riktiga nostalgikänslor! Roligt att du har sparat gamla minnen från din Åke, förstår att du saknar honom

  5. Vilka fina foton på laget, det är alltid roligt att titta på äldre foton och minnas.

    På den tiden var hockey vintersport och fotboll sommar, nu går ju säsongerna in i varandra och det är omöjligt att satsa på båda sporterna.

    Jag kan inga regler för fotboll och jag tror det är därför jag tycker det är så tråkigt. Eller så är det så tråkigt så jag har struntat i att lära mej reglerna.

    Martin spelade både hockey, handboll och fotboll, men hockeyn var den viktigaste, fotbollen det minst viktiga. Jag tror han bara behövde göra av med energi när det var uppehåll på hockeyn.

    kram

    1. Åke var nog mest hockeyspelare, även om han var duktig på fotboll också, men med åren fördrog han nog att se fotboll.
      Han var 33 år när vi gifte oss och då var idrottskarriären avslutad. Kram

Lämna en kommentar