En sista Selfie

Det blåser svala vindar i dag och nu vid tio-tiden har vi bara 15º. Det känns riktigt kyligt efter den här långa perioden med god sommarvärme, som vi har haft. Det var tur att jag var lite flitig utomhus igår. På förmiddagen klippte jag brudspirean och satt sedan ute och läste ett tag och på eftermiddag tog jag mig först en skön stund i solstolen och sen klippte jag gräsmattorna och drog upp slangen och vattnade.

Nu avslutar Klimakteriehäxan Selfieutmaningen för den här omgången med ”roliga timmen”.

Tack för de trevliga utmaningarna vi fått att kämpa med 23 måndagar i rad!

1. När det var ”rolig timme” i klassen i skolan var min roll: Jag kan inte minnas att vi hade någon rolig timme i skolan?

2. Nämn ett riktigt rejält skrattminne: ”Varning för barn” från 1976 med Magnus o Brasse, där Svordomsvisan, Flygkaptenerna och Bäst att ta sig ett glas, var härlig sketcher och just Svordomsvisan kunde delar av familjen utantill.

3. I dag bestämmer jag själv när det är dags för rolig timme – då …roar jag med sudoku och kryss och trevlig läsning och även en och annan roligt film eller serie på tv.

4. Den ståuppkomikern skrattar jag åt: Babben Larsson, lokalpatriot som jag är.

5. Den filmen/boken/tv-serien är verkligen rolig: Tomten är far till alla barnen/Fjärran han drumlar mfl av Herman Lindqvist/Pang i bygget.

6. Vad får man aldrig skämta om? Man borde kunna skämta om allting, men vill man göra det, vill det till att man har en väldig fingertoppskänsla. Annars blir det bara pinsamt och plumpt.

Nu börjar schersminhäcken utanför min uteplats blomma och jag får njuta av den underbara doften.

I dag är det tisdagshandel på programmet, sen får jag se vad jag hittar på. En tur till ”Gamen”, när ändå bilen går kanske? Jag behöver ett ordentligt parasoll och lite annat smått och gott!

Trevlig tisdag!

23 reaktioner till “En sista Selfie

  1. Schersmin är min favoritbuske, jag funderar på om jag ska skaffa en hit, men har inte bestämt mej än.

    Pang i Bygget kan jag skratta åt trots att jag kan nästan alla repliker, det finns ett hotell i Linköping som heter Fawlty Towers, vi övernattade där förra sommaren, det syns att ägarna till det har FT som favorit. Jag tycker inte om när någon skämtar om andras fadäser och gör sej rolig på andras bekostnad. Mitt bästa skrattminne är när Martin och jag var ute och åt, en vän till honom dök upp, jag minns inte vad vi skrattade åt, men både hon och jag skrattade så tårarna rann, Martin fotade oss och varje gång jag ser de fotona får jag så glad känsla i kroppen.

    Önskar en fin Tisdag, kram!

    1. Jag har en buske på Stenstugu också, men den här häcken är verkligen maffig.
      Det finns många komiker o ståuppare som verkligen gått över gränsen. Lorry t e x, där finns det nog en hel del som inte skulle gå att sända i dag.
      Det är roligt att ha foton som ger så positiva minnen.
      Kram

  2. Ja, det gäller att ha fingertoppskänsla när det gäller att skämta. En del går över gränsen och då blir det dessvärre bara pinsamt. Jag tycker att Johan Glans är rolig och gör det med finess. Man ska alltid skratta med och inte åt!

    Kram och god tisdag!

  3. Här har vi ännu en solig dag, just nu (kl 11.20) har vi 22,8 grader och bara svag vind. Min förkylning håller tyvärr i sig, så det är inte mycket jag orkar göra, men jag måste ut och vattna, bl.a. K:s änglatrumpeter, annars blir han inte glad när han kommer hem…

    Vår Schersminbuske blommar också för fullt nu och doftar, så att jag känner det genom min täppta näsa!

    Lycka till med handlandet idag – hoppas att du hittar en bra parasoll!

    Kram, Monica

    1. Jag kollade tempen vid halvett, men då var det ännu bara 16º i skuggan, men solen gassar, så det känns varmt ändå.
      Jag fick tag i ett parasoll och funderar nästan på att köpa ett till framsidan också….
      Kram

  4. Svordomsvisan är verkligen något i särklass… ”Helvetes jävla skiiiit!” Ofta citerad av mig.

    Tyvärr saknar många just den fingertoppskänslan och upprör istället för att roa.

    Ha en fin tisdag!
    Kram

  5. Magnus o Brasse bjöd på många pärlor, för alla åldrar – så bra!!! Dina svar på punkt 3 och 6 kunde vara mina egna. Babben har jag dock tröttnat lite på, hon är med överallt ju!

  6. Ååh schersmin! Tror inte det finns någon i närheten här, det borde jag ju ha känt, så underbar som doften är. Det finns många komikerprogram, som jag väljer bort. Just det där att man gör sig rolig på någon annans bekostnad, blir för mycket för mig. Johan Glans kan få till det, honom gillar jag, och jag minns att vi fnissade åt Tiffany Persson också.

  7. Varning för barn ja 🙂 Jag har LP skivan kvar 👌 Flygkaptenerna är nog de roligaste de gjort. Babben kommer långt ned på min lista… Peter Haber är kung i Tomten filmen 🙂 John Cleese är förträffligt rolig, jag brukar se om serien typ varje år.

  8. Just nu regnar det här, ganska skönt och bra för naturen.

    Vi hade alltid roliga timman i skolan. Gillade den och uppträdde gärna.

    Inom 3 dagar har jag hört Summarn Kummar 2 gånger live. Jag blev riktigt rörd. Älskar denna sång och det ger minnen från alla mina resor med gotlänningar över hela Europa. Alla grupper sjöng den speciellt för mig, efter min önskan.

    Ha det bra!

Lämna en kommentar