Farit omkring lite

Det har varit en rätt solig förmiddag med runt 20º, men nu har det mulnat till rätt rejält och det stänker en aning. Jag började dagen med att ta vara på en strykhög, men så fick jag för mig att jag skulle åka till kyrkogårdarna och kolla läget där.

Jag fick en bild från Eva härom dagen där hon visade hur illa rådjuren gått åt hennes fina penséer och inte nog med det, de hade smaskat i sig bladen på jordgubbsplantorna också.

Penséer har jag på gravarna i Klinte och Fröjel och för något år sedan hade det varit rådjur inne på Klinte kyrkogård och ätit upp dem.

Tänk om de varit där i år också? Det måste kollas!

Så jag tog ut Golfen och började med att köra till Klinte kyrkogård och kunde med lättnad konstatera att allt såg bra ut, förutom då gräset på gravkullen, som torkan farit illa fram med.

Sedan fortsatte jag till Fröjel och även där såg det skapligt ut, men penséerna börjar se lite trötta ut och det var faktiskt rätt torrt i jorden, så jag fyllde på ordentligt med vatten i lådan. Hoppas att de piggnar till.

På hemvägen svängde jag in till Konsum och köpte en säck jord, för där går det bra att köra fram till traven med jordsäckar och lirka ner en, som jag sedan sätter på golvet bakom förarsätet. Då är den lätt att lyfta ur den sen. Ett grillad kycklinglår och lite potatissallad fick också följa med hem. Det blev gott till lunch.

Innan jag avslutade min utflykt åkte jag till Suderviljan och där hittade jag de där röd- och vitprickiga petuniorna, som står på trädgårdspallarna, så när lunchen var avklarad gick jag ut och planterade dem.

Trevlig fortsättning på torsdagen!