På äventyr med Gotlandsbuss

Det har varit en solig och väldigt varm måndag med ca 27º-28º, åtminstone i Visby där jag har varit. Jag hade en tid bokad på ortopeden på eftermiddagen, så jag tog en buss till Visby strax före elva. Bussen körde iväg och det var rätt mycket folk redan från Klintehamn, men allt flöt på tills den skulle svänga in vid Vibble. Där höll de på med några arbeten på vänstra sidan av vägen, precis där bussen skulle köra in och när chauffören svängde for bakdelen av bussen rätt in i bakluckan på en servicebil som fällt upp luckan, så att den stack ut en bit på infarten.

Det dundrade till rejält, folk som satt i längre bak i bussen skrek i panik när krossat glas sprutade in över dem. En ruta blev helt utslagen, eller man kanske ska säga inslagen, och nästa splittrades. Chauffören ropade i högtalaren: ”Är det någon där bak som är skadad?” Nej, det var det inte, men en man blev fruktansvärt arg och skrek:” Borde du inte komma bak i bussen och titta till dina passagerare. Du kan väl för f-n inte bara sitta där!” Och det kan man väl hålla med om, men stackarn var väl chockad av vad hen ställt till med.

Vi fick gå av bussen och vänta tills det kom en annan och hämtade upp oss, så lite försenade kom vi till stan. Det var tur att jag var ute i god tid.

Jag gick till Östercentrum för att få mig en räkmacka på Siesta. Nu blommar de röda kanstanjerna så vackert.

Jag hade som sagt gått om tid, innan jag skulle vara på ortopeden, så jag funderade på om jag skulle gå ner till lasarettet i stället för att ta en buss. Det är så fint att gå över Klinten och jag ville kolla om blåregnet på Nygatan blommar nu.

Hur gick det där då? Vi ska höras senare i höst och om jag så önskar, så är de redo att operera förträngningen av en ländkota i min rygg, som är det som ställer till det, men bara om jag har så stora problem, så att det verkligen känns outhärdligt.

På tillbakavägen upp mot Östercentrum och Busstationen svalkade jag av mig i Domkyrkan en stund. Det var verkligen varmt ute.

I morgon väntar nya äventyr!

En härlig Mors dag

Solen sken, det var varmt och skönt och fåglarna höll konsert på Österhemsgatan. Det blev en riktigt fin eftermiddag hos Krister o Thomas. Bosse och Carina kom dessutom och hämtade mig så jag slapp köra.

Krister och jag satt i skuggan och beundrar poolen och trädgården en stund och sen blev det dags att gå in i köket och ta för sig av ett riktigt gofika. Rabarberpaj och vaniljsås har jag inte ätit förut i år. Gott, gott!

Förutom det trevliga kaffekalaset fick jag minsann morsdagspresenter också, både blommor, godis och trisslotter och produkter från Rituals, som Eva vet att jag gillar. Tack alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn! Nu ser jag fram mot veckans lottskrapande.

Måndagens skrap gav ingenting, men det kommer ju fler tillfällen……

Glad måndag!