Glad måndag o En selfie om konst

I dag skulle det egentligen varit annandag pingst, men i stället är det helt vanlig måndag och då passar jag på att visa en bild från gårdagen grillunch på Stenstugu som var både trevlig och välsmakande. Det är Carita som tycker att vi ska muntra upp oss på måndagarna med någon trevlig bild och vad kan vara bättre än den här:

Lilla Alba har vuxit till sig sedan jag såg henne senast, nu är hon snart 4 månader

Till dagens bloggutmaning: Det måtte väl bli rätt nu? Förra veckan lyckades jag blanda ihop Klimakteriehäxan och Elisamatilda.

I dag är det i alla fall måndag, så mycket är helt klar, nu vill Klimakteriehäxan veta vad vi har för tankar om konst. Ett lite svårt ämne för den som inte är så bevandrad i konstvärlden, men jag gör väl ett försök i alla fall, även om jag avslöjar min okunnighet. ☺️

1.Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5: Jag är inte speciellt intresserad, men visst finns det mycket vackert och njutvärt att se, men det får nog ändå bara bli en 2:a.

2. Den förste konstnären jag föll för:  Jag har nog inte fallit för någon speciell konstnär.

3. På mina väggar finns: allt från broderade tavlor, egna inramade fotografier, familjefoton, tavlor av vår gotländske konstnär Erik Olsson och souvenirer inköpa på olika ställen i världen, men i stort sett ingenting som en konstkännare skulle bli speciellt upphetsad över.

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: Jag har ingen speciell uppfattning om det.

5. Den senaste konstutställningen jag varit på: Jag har aldrig varit på någon regelrätt konstutställning, men på några gallerier i alla fall. Mest imponerade Uffizierna i Florens.

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? Huvudsaken är att ögat njuter. Att det finns samlare, som kan ge hur många miljoner som helst för ett verk som de sedan får ha undangömda för att de är så dyrbara, har jag väldigt svårt att förstå. Där kan det inte vara konstintresset som styr utan habegäret.

Det här är ett foto av en tavla av den gotländske konstnären Erik Olsson och den förställer Klintehamn ”förr i tiden”. Erik var konstnär och målande inga fotografier, men jag känner igen mig i alla fall och har fotot som skrivbordsbild på min dator.

Glad måndag!