Tisdagsshoppingen sket sig….

…för på Coop i Klintehamn finns det inte mycket att köpa.

Jag missade kaffet, diskmedlet, diskmaskinssaltet mm mm. Man får bita i det sura äpplet och handla en annan dag helt enkelt.

Det var fint på kyrkogården i alla fall och penséerna på gravarna hade tagit sig bra

Selfie om köket

Tisdag morgon och solen skiner, det blåser bara lite svagt och vi har redan 17º, det ser ut att bli en riktigt fin dag. Jag har suttit ute och druckit morgonkaffet och nu ska jag ta en vända upp på kyrkogårdarna och sen blir det tisdagsshopping på Konsum, men först tänkte jag ta och svara på veckans uppgift från Klimakteriehäxan och den här gången vill hon veta lite om hur vi har det i köket.

I köket tillbringar man mycket tid, även om man bara är ett enkvinnshushåll och jag trivs bra i mitt kök och försöker laga ordentlig mat och äta vettigt, även om fantasin sviker ibland. Fast jag har kommit på en hel del bra genvägar sedan jag blev ensam. Här kommer mina svar på veckans frågor:

1. Den kryddan (förutom salt och peppar) använder jag ofta:  Paprika, curry, chili, rosmarin….

2. Den kokboken rådfrågar jag ofta: Oftast blir det google och så min egen* förstås.

3. Den köksprylen är jag glad att jag har: Microvågsugnen och vattenkokaren.

4. Den köksprylen använder jag så sällan att jag borde göra mig av med den: Jag har ett våffeljärn, som fick följa med i flytten hit, och det har jag inte använt en enda gång sedan dess.

5. Det är viktigt för trivseln i mitt kök: Krukväxter och att det är avplockat och i ordning. Och radion förstås, för det är i köket jag lyssnar på P4Gotland.

6. Den prylen gör mitt kök speciellt: Det blir fyra prylar, som jag uppskattar mycket.

*Min egen kokbok innehåller recept från flera generationer tillbaka. Recept som kommer från farmor Ebba, svärmor Rut, tant Hildur, fastrar, mostrar och så givetvis mamma Runa.

Trevlig tisdag!