Vårmarknad, vårrullar, vårtecken

Lördagsmorgonens moln skingrades och när jag åkte iväg för att ta mig en titt på vårmarknaden här på samhället, sken solen igen. Jag hittade en parkering och började med att gå till Konsum och kompletteringshandla lite, för kylskåpet var ganska tomt, men sen tog jag mig en promenad runt bland utställare och försäljare.

Jag skulle ha kunnat skriva ”vårloppis” i rubriken, för det var faktiskt loppisarna som dominerade den här dagen. Det var loppisar överallt på Donnersgatan och skyltar visade vägen till flera ”hemmaloppisar”, men visst fanns det lite annat också att titta på.

Räddningstjänsten visade upp sig och grillade korv

Jag hade först en fundering på att köpa mig en ”grillad med bröd”, för det tycker jag är gott, men så bestämde jag mig för att kolla vad Kustgrillen hade att bjuda på, så jag gick dit. Jag ville ha någon typ av Thai-mat, för det var länge sedan, och det hade de minsann på menyn.

Vårrullarna smakade alldeles utmärkt

Det blev en sen lunch, och sen inbillade jag mig att jag skulle kunna sitta ute ett tag, men isiga vindar jagade in mig igen.  Det var som vanligt inga som helst problem att fördriva några timmar i tv-fåtöljen. Under bussresan hade jag inte tillgång till tv alls, så jag ligger verkligen efter

Ett kärt vårtecken dök upp igår kväll för första gången i vår – solreflexen från fönstret i huset mittemot, som ger mig någon minuts sol in genom vardagsrumsfönstret, som alltså vetter åt öster. Ett par veckor får jag njuta av den, sen försvinner den och dyker inte upp igen förrän nästa vår.

11 maj 2024 20:22

Två minuter senare var reflexen borta och jag tända värmeljusen och en lampa i stället, medan jag såg ett par avsnitt av Hudson och Rex innan jag gick till sängs.

I dag är det söndag och det är en solig och vacker morgon, men ännu är det ganska svalt. Jag har satt ut tomatplantorna och de fyra största pelargoniorna på terrassen, så att de också får njuta av lite frisk luft och solsken. Nu är det dags för en dusch!

Trevlig söndag!