Östergötland dag 4

Så kom hemresedagen och den inleddes med en regntung morgon även den. Frukosten serverades halvåtta som vanligt och sedan var det dags att packa ner sina tillhörigheter och sätta in väskan i bussen och halvtio avgick den med Gränna och Visingsö, som dagens första mål

I Gränna blev det en färjetur på ca en halvtimme över till Visingsö och där väntade en duktig guide, som åkte med oss på en rundtur på ön. Vi började med att åka genom det stora området som år 1831 planterades med ekar och såg också en odling med mullbärsträd, som man tidigare använt i ett försök att tillverka silke (silkesmaskens larver vill ha blad från mullbärsträd).

Visingsö är 14 km lång, så det tog inte så lång stund att åka från norr till söder och under tiden berättade guiden om både historiska fakta och om hur man lever på ön i dag. Den stora arbetsplatsen är ungdomshemmet Stigby, där ett hundratal har sina anställningar. Man har en livsmedelsaffär och där finns det både Systembolag och Apotek

Guiden steg på bussen vid Brahekyrkan och avslutade rundturen där, men innan vi skiljdes åt gick han med oss in i kyrkan och berättade även om den. Exteriört var kyrkan ganska enkel och stram, men ett fristående klockstapel.

Sen var det dags för lunch och den serverades på restaurang Solbacken, som är Visingsös äldsta restaurang och när vi ätit färdigt åkte vi med färjan tillbaka till Gränna.

När vi var tillbaka på fastlandet igen, parkerade bussen nere vid hamnen och nu hade vi fri tid att gå runt i stan och titta, men tiden kortades av lite, för vädret var inte speciellt trevligt och det såg ut att kunna bli regn när som helst. Det var ett klokt beslut, för när vi kom tillbaka till bussen började det regna.

Transporten till Oskarshamn gick bra och strax innan vi anlände dit, blev det busskaffe på en parkeringsficka. Vi kom fram till hamnen i god tid och satt i bussen och väntade en stund innan det var dags att checka in och gå ombord på färjan, där jag köpte mig en barnportion köttbullar som nattamat.

I Visby regnade och blåste det, men där väntade Claudio på mig, så att så fort jag hämtat min väska från bussen, kunde vi åka mot Klintehamn. Det var väldigt blött på vägen och jag misstänkte att det hade kommit en hel del regn under kvällen och när jag kom hem och kollade regnmätaren var det 14 mm i den.

När krukväxterna fått sig en skvätt vatten, plockade jag fram tandborsten ur necessären och borstade tänderna och sen kröp jag i säng och då var klockan halvtre. Det blev en lång Kristi Himmelsfärdsdag!

I dag gick jag faktiskt upp i vanlig tid, för jag vaknade och då var det ju ingen idé att ligga kvar i sängen. Det blåser och det är 12º nu på förmiddagen, men solen tittar fram mellan molnen då och då i alla fall.

Ett varmt tack till SPF Blåelden Slite för att jag fick åka med på er trevliga resa!