Fredagspromenad och Hoppa på tåget

Det var verkligen ett härligt väder på förmiddagen igår, så jag stod ute i solskenet på terrassen och planterade om några krukväxter. En julgrupp har nu blivit en grupp, som ska få flytta ut i hörnhyllan på framsidan, när det blir varmare och ”barnet” till mammas doftranka fick ny jord den också. Nu får vi se om den kanske behagar blomma i sommar.

Sedan tog jag fram påsen med blåkorn, som blivit kvar från förra sommaren och sådde ut gödning på båda gräsmattorna och på rabatterna.

Jag fick ont i ryggen av de här övningarna, så efter lunchen funderade jag på om jag skulle lägga mig i soffan ett tag, eller om jag skulle gå ut på en promenad och jag valde det senare. Det vackra vädret skulle ju utnyttjas.

Landa hade trottoarförsäljning
Jag tog en sväng ner i Donnerska Parken också där påskliljorna är väldigt fina nu.
På Kustgrillen var det stilla och lugnt

När jag kom fram till Konsum gick jag in där och handlade lite godis och sedan fortsatte jag hemåt. Det började regna, men inte så farligt i alla fall och jag hann hem innan jag blev alltför blöt, men sen regnade det hela eftermiddagen och kvällen. Så bra för min gödning!

I dag är det lördag och då är det dags för ännu en utmaning och den här gånger gäller det att Hoppa på tåget

Det är en utmaning som går ut på att i ord och bild tolka ett angivet ord. Det är Nacka144/Åke som är lokförare på tåget. Denna lördag är ordet Blommor.

Blommor hittar man nog i nästan alla mina inlägg, för de betyder väldigt mycket för mig. Förr när jag hade mitt växthus, en stor trädgård och många rabatter och krukor och lådor som skulle fyllas med plantor, köpte jag frö och drev upp plantor själv, men det gör jag inte längre. De plantor jag behöver till min lilla täppa och på gravarna köper jag och jag är en trogen kund hos Suderviljan sommartid.

Sen gör det egentligen detsamma hur vi än försöker odla och plantera – ”Vår Herre” är den bästa trädgårdsmästaren och honom slår vi inte. Se bara på Gotlands blommande vägrenar, alla blåsippor och alla vitsippsängen. Vackrare planteringar finns inte!

På min promenad igår hittade jag givetvis blommor som platsar i det här speciella inlägget.

Scilla och svalört
Scilla och porslinskrokus
På hemvägen fick jag se att forsythiorna börjar blomma
När jag var nästan hemma fick jag se en massa blåsippor också

Det är en mulen och grå lördagsförmiddag och planen är en städvända och lite strykning på förmiddagen. Sen får vi se hur dagen utvecklas?

Trevlig lördag!