Snösmocka & En selfie om blommor

I dag skulle jag egentligen köra till Hemse för en covidvaccination, men när jag hörde väderleksutsikterna igår inför onsdagen, ringde jag och avbokade tiden. Det finns ju ingen anledning att ge sig ut i trafiken en sån här dag, när det inte är nödvändigt. Visserligen har jag ännu dubbdäcken på, men det känns ändå skönt att inte vara tvungen att ut och köra.

Nu har jag bokat en ny tid i nästa vecka och hoppas att det är trevligare väglag då, för det är inte nådigt i dag med vad man väl skulle kunna kalla snöstorm och helagotland.se rapporterar att en buss har kört av vägen mellan Visby och Lärbro på grund av halka. Det är bara att hoppas att snön töar bort fort.

Redan igår eftermiddag fick jag också se att det inte kommer någon tidning i dag. Färjeturer är inställda eller flyttade på med anledning av vädret, så ännu en gång blir vi gotlänningar utan dagstidningar. Vilken besvikelse! Jag kan läsa tidningen på nätet och lösa sudokut där också, men till kryssen vill jag gärna använda penna och suddgummi. Det är tur att jag har kvar lördagstidningen, som vi fick först igår, så i dag fick jag i brist på annat ägna mig åt helgkrysset till morgonkaffet.

Aprilsnö är fåragö – Stämmer det talesättet månntro? Mina små penséer och påskliljor ligger i alla fall skyddade under snötäcket.

Den här veckan vill Klimakteriehäxan veta vad vi tycker om för blommor.

1. Den snittblomman köper jag: Tulpaner är den enda snittblomma jag köper till mig själv.

2. Den vilda blomman plockar jag: Jag plockar sällan vilda blommor, men ibland får vitsippor följa med hem.

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten: Penséer i balkonglådan och lökväxter, dahlior och perenner i rabatten.

4. Den blomman minns jag speciellt för att … Mammas luktärtor. Jag har fösökt mig på att odla dem själv, men aldrig lyckats så bra som hon gjorde.

5. Det ogräset gillar jag: Jag vet inte om det finns något ogräs som jag gillar? Maskrosor kan var vackra om de inte stod i gräsmattan, där vill jag inte ha dem…..

6. Den blomman känner jag extra för: Blåsippor

Trevlig onsdag!

18 reaktioner till “Snösmocka & En selfie om blommor

  1. Vi hade ju ett envist snöande och dessutom blåsigt igår … idag skiner solen 🙂

    Klokt av dig att skjuta på vaccinationen!

    Dina svar skulle även kunna vara mina 🙂

    Kram

  2. Det var väl klokt att omboka tiden för det finns ingen anledning att ge sig ut om det inte är helt nödvändigt. Med facit i hand är jag glad för att vi körde hem i måndags och inte väntade till i går.

    Här blir det oftast tulpaner. När det gäller att plocka blommor blir det inte så ofta. Tycker att det finns få vilda blommor numera. Förr fanns det massor med blåklint men det är inte så vanligt numera.

    Kram och god onsdag!

  3. Trevligt att läsa dina svar – din och min mamma gillade båda sina luktärtor! I dag ligger vårblommorna begravda i snö, det hade verkligen inte behövts en snösmocka till …

  4. Vi har fått ungefär lika mycket snö här som ni på Gotland. Trösten ”det är värre i södra Sverige” är inte stor tröst när man vill att våren skall köra igång med besked. Idag får ändå bilen stå i sitt garage och jag hålls också under tak, tog en runda till butik och apotek igår, vi klarar oss hur bra som helst, flera dagar till och med. Jag köper sällan snittblommor och ”ogräset” nässlor gillar jag!

  5. OJ!!! Har ni fått snö igen! Det vill man ju inte ha i april!

    Klokt av dig att ställa in vaccinationen, det går ju lika bra nästa vecka. Just igår beställde maken byte till sommardäck på vår bil. Vi har en firma i Vellinge tätort, som byter till vinterdäck på hösten, förvarar sommardäcken över vintern och byter tillbaka till sommardäck på våren. Bekvämt och inte så dyrt!

    Vad det gäller blommor, så kan jag kopiera ditt svar…

    Gråkallt här idag men ingen snö!

    Kram, Monica

    1. Nu är det ett tillfälligt uppehåll i snöandet, men det ska visst bli mer av den varan framöver. Hoppas att ni slipper snö. Kram

  6. Då har både du och jag fått snö och hoppas det försvinner snabbt. 

    Jag köper aldrig snitt blommor och plockar inte vilda blommor. Knölbegonia och fuchsia brukar jag ha på altanen.

    Kramar från oss

  7. Så klokt att du avbokade även om du har kvar vinterdäcken. Man vet ju inte om de man möter har varit lika förutseende. Det kom lite snö här, men det var ändå trist. Mina penséer i lådan såg lite deprimerade ut i morse, men nu har de piggnat till. Fast det ska komma mer snö…

    1. Det har varit besvärligt på vägarna här och ännu en buss har åkt i diket, så det var skönt att slippa ut och köra i dag. Hoppas att vi slipper mera snö nu!

  8. Bra att du bokade om vaccinationstiden, de avråder ju att ge sej ut på vägarna om det inte är nödvändigt. Vi får väl hoppas på att snön smälter bort om nån dag.

    Vad snopen jag blev i morse, jag hade inte räknat med så mycket snö här, och så läste jag om kaoset på E4. Det var skönt att vi kunde åka hit innan snöovädret.

    Tulpaner köper jag gärna, men i år har det bara blivit en bukett. Sen har jag hittat en ny favorit i astroemeria.

    Plockar jag vilda blommor så brukar det bli liljekonvalj eller älggräs, men jag ser de hellre ute i naturen. På midsommar brukar jag plocka några olika för en liten vas till bordet.

    Hoppas du haft en skön dag

    kram

    1. Liljekonvaljer glömde jag ju bort när jag svarade på de här frågorna, för dem plockar jag och sätter på gravarna och här hemma också.
      Det har varit en lugn och skön dag. Kram

Kommentarer är stängda.