Glad måndag – Sociala medier

Solen skiner, men det blåser hemskt i dag också. Jag har bäddat rent och var ute och ruskade av sängkläderna och det var inte speciellt behagligt ute. Någon promenad blir det nog inte, men jag ska ta och plocka fram bordet och några stolar till terrassen. Det ser ut att kunna bli skapligt vårväder framöver och krukväxterna behöver planteras om. Det är ju skönt om man slipper göra det i köket.

I dag är jag glad över att ha fått ett besked från ortopeden, så att jag vet vad jag har att förhålla mig till framöver den närmaste tiden. Om ca 3 månader ska jag få en tid på mottagningen och det är väl i och för sig inte så roligt, att det ska behöva ta sån tid, men beskedet gör att jag kan boka in mig på en bussresa i maj. Jag har inte vågat göra det förut, men nu känns det helt ok.

Förra året gick resan till Bohuslän, i år blir det Östergötland. Perssons Buss får bli min glada måndagsbild.

Den här veckan tycker Klimakteriehäxan att vi ska fundera över hur vi använder sociala medier.

1. På vilka sociala medier är du aktiv? Mest med mitt bloggande (sedan 2004). Jag har ett Facebook-konto dit jag länkar mina inlägg och håller kontakt med fd bloggvänner och andra vänner och släktingar. Instagram har jag också, men använder det aldrig och ett Youtube-konto, där jag lagt upp några små videosnuttar.

2. Är sociala medier något du har nytta av eller är det nöje? Visst händer det att jag har nytta av t ex Facebook. Där får jag många nyheter från Klintehamn och från olika vänner, men mest är det ett nöje.

3. Är du en podd-lyssnare? Någon favorit i så fall? Nej, aldrig! Jag nöjer mig med P4Gotland

4. Går du in i något chattforum om särskilt ämne? Nej, inte det heller!

5. Hur har sociala medier påverkat din konsumtion av andra massmedier? Visst har det påverkat både tiden framför teven och läsningen. Blogginläggen kan ta väldigt lång tid innan de är färdigputsade.

6. Om du ser tillbaka ett år eller två – har du ökat eller minskat din närvaro i sociala medier? Pillande med mobilen och koll av Facebook och läsning av kommentarer på mina blogginlägg och bloggvandringar tillåts nog ta längre tid i dag än för något år sedan, men tid har jag gott om!

Glad måndag!

15 reaktioner till “Glad måndag – Sociala medier

  1. Det är besvärligt när man inte kan planera framåt, så det var ju bra att du fick en tid till ortopeden nu. Trevligt med ett avbrott i vardagen och göra en liten resa.

    Så härligt nu när utemöblerna får komma fram igen, jag längtar hem till vårpyssel på plätten nu.

    Sociala medier, jag slötittar på fb och Instagram, lägger mest ut bilder från promenader. Använder de mer sällan nu än förr. Chatten ch whatsapp använder jag till att hålla kontakt med familjen, speciellt nu.

    önskar dej en fin start på nya veckan,

    kram

    1. Det är skillnad på vården här i landet minsann. Syrran och jag började söka hjälp på ungefär samma gång och hon är opererad sedan mer än en månad tillbaka. Fast hon kanske är duktigare på att gnälla in jag är???
      Kram

  2. Synd att det blåser för solen värmer i dag. Sociala media har jag Facebook och bloggen men använder dom sällan.

    Trevlig Måndag önskar vi

  3. Ortopeder är det ont om, långa väntetider i Göteborg, verkar vara en som jobbar på helgerna på akuten…
    Uppskattar olika intressegrupper i facebook, har många trädgårdsvänner där som jag även träffat i verkliga livet.

  4. Här är det gråmulet idag och det blåser fortfarande ganska mycket. Hade tänkt gå ut och fortsätta räfsningen, men det känns verkligen inte lockande…

    Visst har tiden på olika sociala medier ökat, men som du säger: Tid har vi ju gott om! Jag tittar lite på Facebook, har sålt lite pussel där på ”Höllvikens annonstavla” och spelar ett par spel med min syster. Och bloggen tar ju också lite tid, men är så rolig att titta tillbaka på!

    Bra att du fått tid på ortopeden, även om det tog lång tid att få. men nu vet du ju och kan planera din tid. Kul att du bokat en resa!

    Ha det gott, kram, Monica

    1. Jag fick ut bordet och ett par stolar på terrassen, men det blåser isande kalla vindar, så sen gick jag in igen.
      Hoppas att vi snart får lite vårvärme både i Höllviken och Klintehamn. Kram ♥

  5. visst kan FB vara bra i en del sammanhang. och visst tar bloggandet tid ifrån läsningen, vilket ju inte är så jättebra. men bloggandet och bloggkontakterna är ju också givande. jag är också så sugen på att boka en resa!

  6. Trist att det tar sån tid, men bra att veta vad man ska förhålla sig till. Och en resa till Östergötland låter härligt, så roligt att ha något att se fram emot! Visst blev det kallt och blåsigt igen, men ändå ett vårtecken med stolar framme. Förra veckan såg jag ett gäng som satt ute i solen på gräsmattan och drack kaffe, det såg så lockande ut.

  7. Så trevligt att ha en resa att se fram emot … Välkommen till Östergötland! 🙂

    Min selfie kommer i morgon … och mina svar kommer nog att likna dina. Jag brukar undvika att läsa någon annans temainlägg innan jag gör mitt eget, men nu blev det så här 🙂

    Kram

    1. Tack, jag ser verkligen fram mot den resan. Många utlandsresor har det blivit genom åren, men alldeles för få i Sverige. Kram

  8. Färdigputsat, vilket bra ord! När jag förr skrev direkt i bloggen ändrade jag knappt någonting när jag läste igenom. Men med åldern har mitt skrivande blivit sämre, glömmer ord och meningarna låter knasiga när jag läser igenom. Så jag håller med dig, det behöver putsas en hel del innan man trycker på publicera-knappen! Men jag tror att vi som regelbundet skriver, oavsett i vilket media har nytta av det.

    Tycker dock att det går åt väldigt mycket tid till att sitta vid datorn, men är inte redo att avstå heller. Du har bloggat längre än jag, började först då jag blev sjukpensionär och då under milt tvång av min dotter som fixade dator till mig. Är henne evigt tacksam!

    Ha en skönt tisdag, solen tittar fram i Dalarna idag

    1. Jag jobbade ju i 10 år på en arbetsplats där jobet framför en datorn var i fokus, så när jag sen gick i en tidig pension ville jag ju fortsätta utveckla det intresset. Då blev det först en hemsida i några år och sedan bloggeriet.
      Njut av solen, här är det grått, grått, grått…..

Kommentarer är stängda.