Astäuens dag

I dag säger Allnakku att det är Astäuens dag:

Astäuen betyder grannen. Förklaringen till ordet kan vara den att man från början talat om personen i den ”andra stugan”.

Förr var de här dagarna mellan jul och nyår fyllda av trevliga grann- och släktkalas och inte bara hemma på Stenstugu, utan även här på Odvalds. Vi var ett antal grannar som träffades i mellandagarna och fick umgås och prova på varandras julkakor och julgodis. Så kom pandemin och därmed försvann den gemenskapen.

Igår fick jag i alla fall ett kärt besök, även om det inte var några astäuar, för vid tvåtiden kom Thomas och Krister och det var så trevligt att ha dem här och få höra lite om deras julfirande i Skåne och få berätta för dem om hur vi haft det.

Otis fick också följa med / Fotograf Thomas

Fem en fredag v52: Gott slut 2023

Jag missade Elisamatildas fredagsfrågor igår, men här kommer mina svar:

1.Vad var det bästa med det här året? Resan till Sicilien i augusti tillsammans med Eva o Claudio är verkligen något jag minns med glädje.

2.Vad ser du fram emot med ett nytt år? Att få träffa mitt första barnbarnsbarn.

3.Gjorde du vad du tänkt göra under året? Jag vet inte om jag hade någon speciell plan för 2023?

4.Vad har varit din största framgång i år? Några större framgångar har jag inte haft, utan året har rullat på i sakta mak.

5.Hur avslutar du året 2023? På Stenstugu tillsamman med Eva o Claudio och barnbarnen.


Trevlig lördag!

19 reaktioner till “Astäuens dag

  1. Barnbarnsbarn? Är det något på gång? I så fall vill jag verkligen gratulera! Josefin, vårt äldsta barnbarn, skickar ofta bilder och filmer på sina två små flickor! Dom bor ju långt borta (i Björlanda norr om Göteborg), så vi ses ju bara ett par gånger om året.
    Roligt att tänka tillbaka på året som gått…
    Ha en fin lördag, här skiner en blek vintersol idag!
    Kram, Monica

  2. När jag var liten var det alltid stora släktkalas men det verkar lite tunnare med det numera. Trevligt med finbesök i går och även Otis såg ut att trivas bra där i soffan 😀
    Resor är oftast fina minnen att se tillbaka på.

    Kram och god lördag!

    1. Otis älskar att åka bil, så givetvis måste han få åka med till Klintehamn. Krister o Thomas äger inte honom, utan han är en daghund..
      Kram

  3. Stilig hund! När du svarade på de där frågorna tänkte jag också att några direkta planer hade jag nog inte för 2023 och det är samma sak inför 2024. En dag i taget!

    1. Så är det, man får ta en dag i taget. Några planeringar långt fram i tiden gör i alla fall jag inte längre. Dagsformen styr…..

  4. Men så roligt att du får ett barnbarnsbarn. Jag har precis idag önskat god jul till mitt äldsta, jag har ju redan tre stycken, alla tjejer! Om barnbarn är efterrätt så måste barnbarnsbarn vara vickningen! Gott Nytt år önskar jag dig

  5. En trevlig tradition med grannarna tycker jag, så synd att den där Coronan satte P för den. Så den fina hunden heter Otis? Kul, det är lite skillnad både på storlek och färg mot min svarta katt som hette Otiz.
    Kram

Kommentarer är stängda.