I dag infaller hösten….

….i alla fall enligt Allnakku, för i dag har Mikael namnsdag och förr kallades den 29 september för Den helige Mikaels dag, Mickelsmäss eller på gutamål Mikéli. Det var en märkesdag att räkna med, för då har hösten kommit, skörden bör vara bärgad och husdjuren installade, åtminstone på nätterna och under den här helgen kunde man återigen börja tända ljusen. Jag har inte börjat tända värmeljus på kvällarna ännu, men jag får väl inleda hösten med att göra det i kväll.

Det är en grå och mulen fredagsmorgon, men solen tittar fram lite svagt då och då och ännu har vi skapligt varmt. Just nu vid niotiden har vi nästan 16º och det får man väl vara nöjd med så här näst sista dagen i september.

Fast det var nog tur att jag klippte gräset igår, för i dag är det blött igen och det ska bli regn påstår SMHI. Det är lite synd, för jag ska ta en buss till Visby fram på förmiddagen och träffa Ann-Marie, men jag får väl utrusta mig med paraply. Vi är bjudna till en av hennes vänner på eftermiddagskaffe och där kommer jag nog att träffa två italienska damer. Få se om jag kan ta några foton av dem.

Trevlig fredag!

18 reaktioner till “I dag infaller hösten….

  1. 29:e september är en märkesdag för oss också, för då fyller vår svärson Mikael år!
    Även här har vi en grå dag idag och det har nog kommit en skur inatt. Jag får nog ta och göra rönnbärsgelén idag, bären ligger ju i frysen.
    Ha det så trevligt på kafferepet!
    Kram, Monica

  2. Det är grått väder och solen verkar vara långt ifrån Böda, det känns som om regnet kommer när som helst.
    Värmeljus har jag haft tända ett tag nu på kvällarna när jag tittar på TV.
    Fina tagetes, men vilken häftig blomma är det du har på headern?
    Hoppas du slipper fälla upp paraplyet i Visby och får en trevlig dag med väninnorna,
    kram

      1. Gurkört hade vi massor på vägen ner mot gården, men tittade inte så närgånget på den, jag skulle aldrig tro att det var en sån var på din bild och javisst är den vacker!
        Kram

  3. Gurkörten är fin men inte så vanlig. Strålande sol och ca20 grader. Precis klippt gräset och krattat upp lite ogräs.
    Kramar från oss

  4. Mikaeli sade mamma. Västerbottens inland
    Vi har en riktigt regnig och sur höst
    Jag upplever att trädens löv inte är riktigt lika fina som de brukar var
    Men samtidigt har vi inte haft frost heller
    Ovanligt så här långt norrut

  5. Ja, nu är hösten verkligen här. Känns i luften. Imorgon är sista dagen vi får bo i stugorna. Men sedan får man sova över lite då och då. Kommer nog att sova lite här när jag jobbar, det är så enorm skillnad på resväg. Inte för avståndets skull, men jag slipper den bedrövliga Essingeleden.
    I morse hade det hänt något på E4:an och många kom försent till jobbet. Jag blev inte berörd av detta då den jag skulle rapportera till bodde någon stans där man inte behövde åka den vägen. Sedan har vi ju vinterns pendeltågselände att se fram mot. Ständiga förseningar och inställda tåg. Tack och lov att jag har en bil!

    Ha en fin fredagseftermiddag och kväll!
    Kram

    1. Jag förstår att du undviker de värst trafikerade vägarna. Bra att du kan få övernatt då och då i stugan. Ha en fin helg! Kram

  6. Värmeljus och blockljus har jag tänt ganska många kvällar under september. Så pass mörka är ju kvällarna redan 🙂
    +17 grader hade vi i dag lördag, men nu ska det bli kyligare.

Kommentarer är stängda.