Höst i täppan

När jag uppdaterat gårdagens inlägg och snyggat till mig, gick jag iväg till Suderviljan och köpte tre ljungplantor, som jag ställt på terrassen tills vidare.

När jag kom hem grep arbetslusten tag i mig och i stället för att åka och plantera ljungen, började jag röja upp i rabatten. Tomatplantan hade gjort sitt och de klasar som var kvar knipsade jag av och nu hänger de i köksfönstret för eftermognad. Det mesta av höstanemonerna var avblommat, så dem blev det inte mycket kvar av när jag gick loss på dem med sekatören. Dahliorna växer och växer och jag försökte ansa dem också, så att de inte ska bre ut sig alltför mycket.

Det blev ett rejält lass att ta vara på, men jag band ett rep om högen så att den blev lite lätthanterligare. Då fick jag med det mesta på två vändor.

Nu blommar kärleksörten så vackert och de stora pelargoniorna har fått en nytändning och satt massor av nya knoppar som börjar slå ut.

En bukett dahlior kunde jag inte motstå att ta in

Det blev en väldigt sen lunch innan jag var färdig, så det var tur att den var snabbt fixad, en bit lax med spenatstuvning stod på menyn. Sen ville ryggen vila sig ett tag, så jag satt kvar vid köksbordet och löste korsord tills det var dags att knäppa på tv:n och ta en kopp kaffe.

I dag är det tisdag, solen skiner och det är redan 15º nu på morgonen, men det har varit en väldig dagg, faktiskt så mycket att det har droppat ur stuprören. Frukosten är avklarad och morgonduschen också, för om ett tag ska jag gå och kolla trycket. Sen får vi se vad jag hittar på.

Trevlig tisdag!