56 minuter med Ellen Kraus

Vilken solig och skön måndag det blev! På förmiddagen hade jag en strykhög att ta hand om och lite pyssel med växtligheten både inne och utomhus och efter lunchen la jag mig i solstolen med mitt lilla strandparasoll som skydd för ansiktet.

Ellen Kraus sommarprat var av det mer klassiska slaget, om man jämför med Lasse Åbergs trevliga småprat,  men jag hade ändå tålamod med hennes berättelse om hur hon upptäckte att hon gillade tjejer, i nästan en timme, trots att musiken inte var i min smak👎. Fast jag måste ju så här i efterhand erkänna, att en av de bättre låtarna hon spelade var hennes egen, The one I love, vilket i och för sig är ett kardinalfel. Man får inte spela sina egna låtar!

Strax före två gav jag upp och när jag plockat bort solstol och parasoll, tog jag på mig kläder lämpliga för en Klinterunda och gick ut på en promenad. Jag gick Donnersgatan ner, svängde förbi Konsum och köpte lite godis, för det sög i godistarmen och fortsatte ner till Klintekiosken.

På Norra Kustvägen fick jag se de här vackra rosorna längs ett staket

Sedan gick jag hem via Åbrogatan, där det alltid finns mycket vackert att titta på.

När jag kom hem gjorde jag mig en kopp kaffe och åt lite godis, medan jag tittade på mina eftermiddagsserier och när de var avklarade tog jag korsordstidningen (jag har fått en ny ♥) och gick ut på framsidan och satt där i solskenet och det blev inte bara korsordslösning, utan en pratstund med en granne också.

I dag är det tisdag,  solen skiner och det är dags för tisdagsshopping och i dag måste jag tänka till lite extra, för i morgon får jag Stockholmsbesök. Min syster och svåger från Lidingö, Kerstin o Hassine, kommer på sitt årliga sommarbesök på Gotland. Det ska bli så roligt att få träffa dem igen, för vi har inte setts sedan i juli förra sommaren. Som vanligt ska de vara husvakter på Sicklings.

I dag är det Birgitta Ohlsson, som ”arbetar med att främja den globala demokratin på National Democratic Institute i Washington”, som ska försöka hålla mig kvar i solstolen i 90 minuter. Få se om hon lyckas?

Trevlig tisdag!

10 reaktioner till “56 minuter med Ellen Kraus

  1. Som vanligt beundrar jag din energi! Här går min tillvaro åt till att se efter K. Han har så ont i sina ben – skulle gått en promenad med en från hemtjänsten igår, men han hade så ont att det fick ställas in, tyvärr.

    Hoppas att du får en lika fina dag i solstolen idag!

    Kram, Monica

    1. Jag går med min rollator när jag går ner på samhället och då får jag inte så ont vare sig i ryggen eller benen. Det är verkligen en lättnad.
      Kram

  2. Så mysigt att du får besök av din syster och svåger. Smart dessutom att de kan vara husvakter för det blir win win. Trevligt att lösa korsord och prata lite med grannen dessutom.

    Önskar en god tisdag nu!

    Kram

  3. Trevligt med besök!

    Den där Ellen var inge höjdare tycker jag, men Birgitta Ohlsson var riktigt bra. Ingen av dem hade någon musik som var i min smak. Utom Magnus Uggla som jag gillar.

    Sov gott nu!
    Kram

  4. Sommarpraten i vår radio har också inletts, först ut var den unga mannen Jacob som ingår i humorgruppen Kaj, Svenskfinlands och mina barndomstrakters stolthet. Han pratade delvis på vår gemensamma dialekt och hade, som första pratare jag hört, musiken helt anpassad till det han pratade om, och musik jag gillar, dessutom. Humorgruppen består av Kevin, Axel och Jacob, och han spelade en av deras låtar, med Kevin som solist. Han bad om ursäkt för det, vilket jag reagerade på, den passade superbra in i sammanhanget. Det programmet kunde jag lyssna på flera gånger, han har fått mycket positiv feedback. Och det handlade inte om hur han tagit sig genom livsavgörande svårigheter, utan mest om hans förmåga att inte kunna bromsa sin kreativitet, och så blir det magplask… Roligt, verkligen. De andra två som hörts i etern har jag ännu inte lyssnat på.

    1. Så trevligt att ni också är i gång med sommarprogram. Man kan ju inte lyssna på alla, men jag brukar göra ett försök när jag har tillfälle till det.

Lämna en kommentar