En välgörande midsommarregn

Midsommardagen blev verkligen en innedag, åtminstone för min del. Jag låg lite längre än vanligt, satt och löste korsord och pysslade med mina blommor, tog vara på lite tvätt och bloggade och rätt vad det var blev det dags för lunch.

Det fick bli en repris på midsommarsillen, för jag hade en burk matjesill i kylen, visserligen lite gammal, men den var helt ok med kokt hackat ägg, gräslök och gräddfil och några nykokta färskpotatisar. Det var en liten burk, så jag åt upp nästan hela. Så gott!

Krister och Thomas kom hit någon gång efter lunch och de hade Otis med sig. Otis hoppade direkt upp i soffan, la huvudet på kudden och somnade. När det blev dags för kaffe vaknade han givetvis till, men när Thomas sa till honom, la han sig under bordet i stället.

Vi satt och pratade, men samtidigt höll vi koll på regnvädret via SMHI:s radarblixt-app och det såg verkligen ut att kunna bli ett ordentligt regnväder och när de gjorde sig i ordning för att åka tillbaka till civilisationen igen, började det stänka ordentligt.

När de åkt gick jag ut på uteplatsen och kunde konstatera att regnet var på gång på allvar och sedan höll det på hela eftermiddagen och kvällen, ett värdefullt, fint och stilla regn. När jag skulle gå och lägga mig vid halvelva-tiden gick jag ut och kollade och då hade det kommit 24 mm och sedan blev det några till i natt.

I dag har vi 16º, det är mulet, men än så länge är det uppehållsväder. Vi får väl se vad som händer under dagen. Går det inte att ligga i solstolen och lyssna på Sommar i P1 med Lasse Åberg, får jag väl ta till soffan. Det är inget dåligt alternativ det heller!

Ha en skön söndag!

15 reaktioner till “En välgörande midsommarregn

  1. Det låter som du hade en bra midsommardag, trots vädret! Och regn kan man ju också glädja sig åt, då slipper man ju vattna!
    Mulet här idag också och bara 18 grader. Var nyss ute och kollade vår regnmätare. Tyvärr hade vi bara fått 5 mm…
    Ha en fortsatt skön söndag, kram, Monica

    1. Gräsmattorna började se lidande ut, men nu kommer de säkert att grönska igen och jag behöver inte tänka på att vattna rabatterna heller på ett tag. Kram

  2. Åh, så skönt! Ett stilla regn, över 20 mm, det hade varit mitt bästa midsommarväder – efter att vi klarat av sommarmarknaden på Sarfsalö, förstås. Men det regnet når inte hit… Vi har nu över 20 grader, molnfritt hett! Likaså igår. Jag har skördat oregano igår, tömde torken och fyllde på med salvia och kyndel. Det arbetet gjorde mig svettig! Nu ska jag krypa i äppelgården en timme. Den tar 40 timmar att krypa genom (alltså rensa och klippa sådant som ska bort på en meters höjd), jag har gjort två hittills… Och vattna varje morgon…

    1. Vilket slit och släp Märtha! Men jag förstår att det är ett jobb som du gillar. Lycka till! Hoppas att ni får lite regn ni också så att du slipper vattna.

  3. Lasse Åberg tänker jag lyssna på i repris. Så trevligt med besök av son med sambo. En bra helg får man väl säga.

    Kram och god kväll!

  4. God mat (för jag gillar också matjessill) och så familjebesök på det, härligt! Och ett lagom regn sen, bra det också. Vädret var samma här och rätt mulet hela dagen i dag, men i morgon ska det bli sol igen. Fast när man tittar ut just nu, så förefaller de där varningarna för ev överhettning i veckan lite onödiga, men vi får väl se.

  5. Vädret var ju som det var även här igår, fint att ni kunde njuta av lite matjesill igår också med alla tillbehör, gott gott. 🙂

    Fina Otis…härligt.

    Ha det bäst nu.

  6. Matjesill, går alltid hem, fint att hacka ägg till det ser väldigt smakfullt ut, så ska jag göra i fortsättningen, i min värld brukar äggen serveras i halvor, men från och med nu ska de hackas.

    Ett stilla regn, hmmm, regnet som kom här kan nog inte nämnas som stilla men det behövdes oavsett så jag klagar inte såååå mycket.

    Så fint Otis ligger med huvudet på kudden, det ser så gulligt ut när hundar använder kuddar.

    Kram

    1. Det är så gott med de hackade äggen när de mojsar till sig med gräddfilen.
      Jag är jätteglad över regnet, som verkligen var efterlängtat.
      Otis är en väldigt charmig hund och otroligt älskad av Krister o Thomas. De blir helt lena i rösten när de pratar om honom.

Lämna en kommentar