Östergötland dag 3

Det har regnat i natt, men när jag gick för att äta frukost var det i alla fall uppehållsväder och vi skulle ju ta oss en bit ut från Vadstena i dag också, så förhoppningen var att vädret skulle vara bättre där.

Klockan nio avgick bussen och i dag hade vi med en väldigt duktig lokalguide, som verkligen kunde sin läxa. Det första stoppet var vid fågelsjön Tåkern där vi besökte Naturum. Vi gick runt och tittade på utställningarna och vi fick se en film om fågellivet och vi tog också en promenad på prinsessan Estelle´s Sagostig. Tyvärr blev det inga bilder därifrån, för mobilen låg kvar i bussen och när jag upptäckte det, hade bussen redan kört iväg till sin parkeringsplats.

Röks kyrka

Men vid nästa stopp var den med och det var stoppet vid Rökstenen, en stor runsten på drygt 4,5 ton, som anses ha världens längsta runinskrift. Den har runor runt om och totalt 760 tecken. Runstenen är nu placerad vid Röks kyrka och står i skydd under taket till vänster i bild

Nu började det bli dags för lunch och den skulle vi äta på en golfrestaurang, Ombergs Golf Resort

Nästa stopp var ett besök vid Alvastra klosterruin. Alvastra kloster var ett före detta cistercienskloster beläget i Alvastra vid Ombergs fot. Det grundades år 1143 av munkar från Frankrike och sedan fungerade klosterlivet där fram till 1530, då det upplöstes.

Och solen sken och det var riktigt varmt och gott, så pass att jackorna åkte av och en del sökte sig in i skuggan, men rätt vad det var började det stänka och vi skyndade oss till bussen, som skulle köra oss tillbaka till Vadstena via en tur på Omberg. Guiden pratade om ett stopp vid en fin utsiktsplats när vi kommit upp på berget en bit….

…men vi nöjde oss med att se på utsikten genom bussfönstret.

Sen gick färden på slingriga smala bergsvägar, men som tur var är det enkelriktat där, så vi var inte så oroliga i alla fall. Nu hade vi ett stopp kvar och det var för att få dagens bussfika med avec och det serverades vid en plats som kallas Västra Väggar, eller Ättestupan på grund av att det ligger vid en brant klippa. Allt gick i alla fall väl och alla kom med bussen tillbaka till Vadstena, där det regnade och fortfarande regnar. Det var bra att paraply och regnjackan var med.

Nu väntar en sista middag här på Vadstena Folkhögskola och i morgon är det hemresedag, men inte direkt, för färjan från Oskarshamn går inte förrän 22.15, så i morgon ska vi göra ett besök på Visingsö, där vi ska få en guidning och äta lunch och så ska vi hinna med en titt på Gränna också.

Det här blir det sista inlägget från Vadstena och morgondagen får jag redovisa på fredag, när jag är hemma igen.

Nu är det dags att snygga till sig lite inför middagen.

Ha en trevlig ”Kristihim”!