I soffan med Svante Thuresson…..

… medan regnet sakta strilade ner utanför fönstret. Så tillbringade jag 90 ganska trevliga minuter i eftermiddag. I morse sken solen, men det varade inte så länge, för det mulnade till ganska tidigt. Efter frukosten satt jag ute och löste korsord och hade det varmt och skönt, när stora svarta moln drog in och plötsligt var det så kallt att jag fick gå in.

Åke hade fyra hatobjekt i nöjesbranschen och en av dem var Svante Thuresson och de andra tre som var i onåd var Östen Warnebring, Monica Dominique och Camilla Henemark. Han kunde väl inte direkt motivera sin aversion mot dem, men om någon av dem var med på tv knäppte han över till en annan kanal eller lämnade rummet.

Jag kände mig nästan lite illojal mot min käre make där jag låg i soffan och njöt med en pläd över benen och hörde Svante Thuresson berätta om tiden med Gals and Pals, revyer med Hasse och Tage, Melodifestivalen tillsammans med Lill Lindfors och den spännande turnén i Tyskland när han var 17 år och om äventyr i New York, om tiden på Nalen och vad det nöjespalatset betytt för honom som musiker och så Hamburgerbörs förstås. Han talade också om sitt stora sportintresse, där aktiviteterna  i dag vid 82 år ålder är minimerade till rundor på golfbanan.  Jag tycker att han var väldigt trevlig att lyssna på och även om inte alla låtar var i min smak, så var musiken i stort sett ok. Den enda plumpen i protokollet var väl att han spelade en av sina egna låtar. Det får man inte! Trots det tror jag att Tony Irving får maka på sig på min Fem i topp-lista.

Förlåt Åke, förlåt!

En blomma till Johanna som ordnade till lite söndagsregn!

Dagens ordspråk:
Om en diplomat säger ja, menar han kanske, om han säger kanske, menar han nej, om han säger nej är han ingen diplomat.

29 reaktioner till “I soffan med Svante Thuresson…..

  1. Vacker header du bytt till.
    Då har du också fått lite regn. Varit i Skåne och hälsat på min brorsdotter och där kom lite regn inatt. Det var uppehåll hela vägen hem men för en stund sedan kom det en häftig regnskur och åska.
    Nu är det tid för lille Minton att gå utför det är uppehåll.
    Ha en skön söndagskväll.

    1. Gurkört är så vackert tycker jag!
      Här har vi fått nästan 10 mm stilla och fint under dagen och ännu droppar det lite.
      Kram

  2. Det är så roligt att läsa om din vardag Ingrid! Det är en konst tycker jag att skriva om ”vardagliga händelser” på ett sådant sätt att det lockar fram tankar, igenkänning, lust, skratt, minnen med mera av dem som läser. Alltså vi – dina bloggvänner! Nu har jag läst ikapp lite av vad som hänt under ”fruntimmersveckan” och ditt inlägg om Margareta och Greta var särskilt trevligt! Förstår att det blev tomt när din syster och svåger åkt hem. Känner detsamma när lilla O, åker till sitt!
    Jag tror nog att din Åke inte bryr sig om att du har lyssnat till Svante Thuresson…han kanske till och med har ändrat uppfattning!
    Ja, äntligen kom det regn idag… lite till hade ju varit bra! Men bara lite! 🙂
    Ha en skön avslutning på söndagen!
    Kram Gunilla

    1. Tack Gunilla! Min blogg har ju alltid fungerat som en dagbok med lite vanligt ”vardagsskvaller” blandat med lite gamla minnen.
      Visst blev det tomt efter syster o svåger, men jag har det bra ändå även om det känns lite ensamt ibland.
      Vi fick nästan 10 mm i dag. Det var välkommet!
      Kram

  3. Tyvärr fick vi bara de 3 millimetrarna som kom i natt; Idag var det sol hela dagen igen! Jag ska försöka komma ihåg att lyssna till Svante Thuresson i morgon, jag gillar honom jättemycket. Och Östen Warnebring och Monica Dominique! Men INTE Camilla Henemark…
    Hemkomna efter ett fint och vackert dop i vår släkts gamla dopklänning. Lille Alvin var den 61:a, som döptes i den!
    Ha det så bra, kram, amonica

  4. Han är väl mycket för Jazz…inte min grej alls…men trots det tycker jag att han ”har nåt” där…kan inte sätta fingret på det men han har nåt…konstigt.

    Han har ju gjort en hel del annat också förstås…han är skum 😉

    Ha det underbart nu.

  5. När du skriver om Åkes aversion minns jag också att min ex-make hade några svenska typer på tv som han inte gillade – jag tror att Aschberg och Timell hörde till dem, men minns inte så noga nu längre 😀

  6. Vi fick hela 7 mm idag och njöt verkligen av regnet. Vi bestämde oss för att inte göra nån nytta alls. 🙂 Ute kunde man ju inte och inne hade vi ingen lust!
    Fast jag gjorde en omständlig paj och tog och fixade till den 2:a sektionen på glasvitrinskåpet (nu har jag bara en kvar). Alltså tvättade alla hyllor, glasväggar och prydnassaker – samt passade på att flytta om dom lite också. Rolle böt belysningar i skåpen häromdagen – och då såg man hur dammigt det var! 😦
    Vi har inte lyssnat på en enda av sommarpratarna förrän idag – och då var det till vår glädje Svante Thuresson. Rolle satt som limmad vid radion, han älskar ju musik. Men t.o.m. jag kunde inte undgå att höra honom medan jag samtidigt bakade en tomatpaj (som blev riktigt god) – och jag gillade programmet också! 🙂 🙂 🙂
    KRAM/Susie

    1. Ja, dagens sommarpratare måste väl ha passat som hand i handske!
      Så flitig du har varit. Det kanske inte är helt fel med en och annan regndag.
      Kram

  7. Åkes relation till de musiker du berättar om är den samma som min till dansband. Det mår jag illa av, blir generad över hur illa det låter och blir arg!
    Jag ligger fortfarande efter med sommarpratarna. Lyssnade på John Lundvik idag. Var väl sisådär – men då han valde att ta med en dansbandslåt avslutade jag på det lyssnandet.
    Kram

    1. Jag har en kusin som också mår illa av dansband. Jag lyssnar väl inte direkt på det, men en och annan låt står jag ut med.
      Kram

  8. Jag är mycket förtjust i Svante Thuresson, tycker om hans röst. Har inte lyssnat på sommar idag heller, får ta alla i efterhand. Lyssnade faktiskt på henne ( minns inte namnet) som inte är någon kändis. Hennes berättelse var känslosam.
    Här har det också regnat idag, det har kommit störtskurar mellan solskenet.
    Kram

    1. I går var det en utmärkt dag att lyssna på sommarprogrammet, för det var regn i stort sett hela dagen. 10 m fick vi och det var välkommet.
      Kram

  9. Svante var bra men jag reagerade också på att han spelade sej själv. Vi får väl ha överseende med det 😉
    Kram Inger

  10. Vackert med den fina gurkörten i din nya header! Hade såna i många år, men nu är de försvunna …
    Svante Thuresson har gjort en del bra, men också en del som jag inte gillar – smaken är som baken. Ska lyssna på programmen jag missat när vi kommer hem.
    Kram

    1. Jag tror inte att det finns några kvar vid Stenstugu heller. Den här bilden hittade jag i mitt arkiv.
      Kram

  11. Jag sådde gurkört ett år, men den tog över det mesta av trädgården, så jag har inte gjort det fler gånger. Man jag tycker det är en vacker blomma och det var skoj att kandera dem. Svante är inte min favorit och faktiskt inte de andra tre du nämner heller. Det lovades åska här igår, men den måste ha smugit tyst förbi för det märktes då inget. Kram

    1. De kan nog vara ganska livskraftiga och jag hade dem alltid i den ena rabatten på Stenstugu.
      Svante Thuresson och de andra tre är väl inga stora favoriter för mig heller, för jag är ingen större älskare av jazz vilket ju alla utom Camilla Henemark ägnar sig åt.
      Kram

  12. Skön stund där med dina korsord ute och lyssnandet på radion inomhus.
    Vi har också fått regn och det känns välbehövligt, verkligen.

    Jag håller med din Åke, Mysingen kan inte förstå varför och jag kan inte förklara mera än att jag har svårt för dom.
    Trevlig dag önskar jag dig.
    Kram!

    1. Den som inte tycker om jazz kanske inte uppskattar tre av dem i alla fall och den 4:de har väl kanske annat som gör att man inte gillar henne.
      Kram

  13. Så fin header!
    Smaken är som baken och vi kan inte tycka om alla men det finns något för alla i alla fall 😀

    Kram

  14. Min pappa avskydde Povel Ramel med samma glöd som jag gissar att din Åke avskydde Svante Thuresson.
    Det blir alltid lite tomt när man haft gäster i flera dagar och de ger sig av. Sedan faller den vanliga vardagen på plats igen.
    Idag är det mulet här, regnet hänger i luften och jag funderar på hur jag ska lägga upp dagen.
    Önskar dig en bra måndag!
    Kram

Kommentarer är stängda.